آخرین اخبار
کد خبر: ۳۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تولید سالانه 100 هزار پژو 301 با 60 درصد داخلی سازی آغاز شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته خط تولید آزمایشی خودروی پژو ٣٠١ با داخلی‌سازی بیش از ۶۰ درصدی راه‌اندازی شد. این خودرو قرار بود به طور مشترک از سوی شرکت ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه تولید شود اما به دنبال ترک یکجانبه ایران از سوی پژو به دنبال تحریم‌ها در سال گذشته، ایران خودرو تولید مستقل این خودرو بدون همکاری شرکت فرانسوی را در دستور کار قرار داد که حاصل آن افتتاح خط تولید آزمایشی این خودرو با داخلی‌سازی بیش از ۶۰ درصد بوده است. طبق برنامه اعلامی قرار است داخلی‌سازی این خودرو به ۸۰ درصد افزایش یابد.

از اوایل سال آینده خط تولید انبوه این خودرو به بهره‌برداری می‌رسد. این محصول در اوایل سال آینده با ظرفیت اولیه ۱۰ هزار دستگاه در سال به تولید انبوه خواهد رسید و در ادامه تیراژ تولید آن به ۱۰۰ هزار دستگاه و در نهایت سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. پیش از این هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تولید مستقل خودروی ۳۰۱ را تاوان پژو برای عهدشکنی و ترک یک طرفه قرارداد خوانده و آن را فرصتی برای بهره‌مندی از توان متخصصان داخلی دانسته بود. خط تولید آزمایشی پژو ٣٠١، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افتتاح شد.

دریافت 150 میلیون یورو خسارت از پژو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از دریافت ۱۵۰میلیون یورو خسارت از پژو ظرف ۵ سال گذشته خبر داد و گفت: یکی از قطعات استراتژیک صنعت خودرو که تابه حال هیچکس جرأت تولید آنرا نداشت، داخلی سازی کردیم. هاشم یکه زارع در مراسم رونمایی از پژو ۳۰۱ گفت: ظرف ۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت را روی دفاتر ایران خودرو از شرکت پژو دریافت و به ثبت رساندیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در مهرماه امسال از داخلی سازی قطعه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هیچیک از قطعه سازان داخلی جرأت تولید آن را نداشت و آن را خط قرمز تولید قطعات می دانسته است اما اکنون این قطعه به مدد مدیران جوان ایران خودرو داخلی سازی شده است. یکه زارع به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودروی پژو ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند در حالی که ما به آنها گفتیم که شما از قرارداد خارج شده اید و ما به هر ترتیب خودروی پژو ۳۰۱ را داخلی سازی و تولید خواهیم کرد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.

60 درصد داخلی سازی پژو 301

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودروی ایران از مونتاژکاری عبور کرده است گفت: پژو ۳۰۱ با ۶۰ درصد داخلی سازی تولید خواهد شد. سورنا ستاری در حاشیه آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران گفت: ما در صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده و به سمت تولید محدود پیش رفته ایم و این در شرایطی است که محصولات مشترک قرارداد ایران خودرو با پژو هم اکنون در حال تولید از سوی طرف دوم قرارداد است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: محصول تولیدی قرارداد مشترک ایران خودرو و پژو بعد از برجام به زودی از سوی ایران خودرو وارد بازار خواهد شد و نکته حائز اهمیت آن داخلی سازی ۶۰ درصدی قطعات است. ستاری اظهارداشت: مجموعه ایران خودرو تلاش کرده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز ۸۰ درصد داخلی سازی برساند. این در شرایطی است که با توجه به تحریم هایی که در آن قرار داریم، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده کرده و دانش فنی را به کار گیرد. وی تصریح کرد: بعد از خروج پژو از ایران، اتفاقی که افتاد توقف قرارداد بود اما اکنون به همت تولیدکنندگان داخلی محصول آن قرارداد وارد بازار خواهد شد. به گفته ستاری تا زمانی که به فکر واردات باشیم نمی توان اسم کار خود را صنعت بگذاریم.

تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پژوی ۳۰۱ بدون حضور شرکت پژو در ایران خبر داد و گفت: در مجموع ۶۰ میلیون یورو برای این خط سرمایه گذاری شده است. هاشم یکه زارع در حاشیه مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران گفت: بعد از اینکه پژو ایران را ترک کرد، ایران خودرو داخلی سازی محصولاتی که قرار بود در قالب آن قرارداد مشترک پس از برجام تولید کند را آغاز نمود و بر این اساس مطابق قرارداد با این شرکت فرانسوی قرار بود خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود اما پس از ترک پژو به دلیل اینکه خودروی ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد، در مرحله اول این خودرو بدون اتکا به پژو تولید خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: هم اکنون ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: این محصول در فاز اول ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و ظرف چهار سال میزان تولید آن به ۲۵۰ هزار دستگاه بدون اتکای به پژو خواهد رسید. یکه زارع ادامه داد: اقدامات بسیار مناسبی در ایران خودرو به منظور شکل گیری پلتفرم داخلی صورت گرفته که به تدریج اثرات آن مشخص خواهد شد. این در شرایطی است که در شهریورماه امسال شاهد یک اتفاق خوب دیگر در ایران خودرو خواهیم بود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجدداً همکاری با پژو در دستور کار قرار گرفت و پس از ترک آن این خودرو همچنان به نام پژو به بازار عرضه می شود، خاطرنشان کرد: به هر حال این محصولات متعلق به شرکت پژو است اما به دلیل ترک یکجانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکای به این مجموعه بر روی تولید آن متمرکز شده ایم. یکه زارع خاطرنشان کرد: برای این خط تولید در مجموع ۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است.

تولید نخستین خودرو بدون هیچ شریک خارجی

دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن ابراز رضایت از نبود حتی یک شریک خارجی در پروژه تولید خودروی پژو ۳۰۱، اظهار کرد: اگر نتیجه تحریم‌ها، خودکفایی است ما با آغوش باز از تحریم‌ها استقبال می کنیم. مازیار بیگلو، در مراسم رونمایی از تولید آزمایشی پژو ٣٠١، اظهار کرد: علاوه بر اینکه پروژه خودروی پژو ٣٠١ به لحاظ تکنولوژی و سطح خودکفایی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ اما ویژگی مهمی نیز داشته است. سال‌هاست که اینچنین هم افزایی در یک پروژه وجود نداشته است اما در پروژه تولید پژو ٣٠١، هر هفته جلساتی برگزار شده که جمع بزرگی از قطعه‌سازان و خودروسازان را گرد هم آورده تا موضوع را با جدیت تمام پیگیری کنند. دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: در سخت‌ترین زمان برای خودروساز و قطعه‌ساز این پروژه آغاز شد. بسیار کسانی بودند که به ما می‌گفتند که مشخص نیست در آینده وضعیت تحریم‌ها به چه صورت باشد، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در چه اوضاع و شرایطی باشد و اما با همه اینها در سخت‌ترین زمان، وفادارترین قطعه‌سازان مانده و پروژه به این حد خودکفا و ارزشمند را به پایان رساندند. بیگلو ادامه داد: علاوه بر اینها این اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی ایران است که خودرویی تولید می‌شود که هیچ شرکت و شریک خارجی در آن وجود ندارد. افتخار ماست که بالاخره فریاد قطعه‌سازان مبنی بر وجود توانایی برای طراحی و تولید قطعات به گوش رسیده و عملیاتی شده است. وی افزود: این‌ها نشان می‌دهد که تحریم‌ها نیز آنچنان تأثیر نداشته است. بنابراین اگر قرار است تحریم شویم و بتوانیم اینچنین به خودکفایی برسیم؛ بهتر که تحریم باشیم. دبیر انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: اما نکته مهم اینجاست که ما نگران تحریم‌های خارجی نیستیم. این مدت اخیر آنچنان از تحریم‌های داخلی ضربه خورده‌ایم که اثر تحریم‌های خارجی به اندازه آن نبوده است. مصوبه ١١ هزار میلیارد تسهیلات پرداختی به قطعه‌سازان که ٧٠٠٠ میلیارد تومان آن باقی مانده از آذر ماه تصویب شده اما هنوز کامل اجرایی نشده است.

فشار تحریم‌هاى داخلى بیش از خارجى است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دو عامل تسلط دولت بر صنایع و تحریم ها مانع رشد کشور شد. عزیز اکبریان در مراسم رونمایى از خط تولید پژو ٣٠١ با بیان اینکه شاید نتوانستیم آنچه که در شان مردم ایران است، در بسیارى از ابعاد صنعتى تولید کنیم درباره علت این امر توضیح داد: این اتفاق دو علت عمده دارد، اول اینکه بحث تسلط دولت ها بر صنایع است که نمى خواهند آن را به بخش خصوصى واگذار کنند چرا که منافع بسیارى براى برخى افراد دارد. وى ادامه داد: دولت وظیفه حمایت و نظارت دارد چرا باید به خودروسازى ورود کنند، ما نتوانستیم خصوصى سازى واقعى را در صنعت خودرو اجرا کنیم اما اگر این اقدام انجام مى شد جایگاه بالایى در دنیا پیدا مى کردیم. اکبریان افزود: دومین مسئله اى که مانع رشد صنایع شد، تحریم ها است، تحریم ها تولید ما را به یک سوم رساند و دوباره راه را از نو آغاز کردیم. او با بیان اینکه ما در کنار تحریم هاى خارجى، تحریم هاى داخلى نیز داریم گفت: مدت ها است قطعات شرکت هاى ایران خودرو و سایپا در گمرکات کشور مانده و این یک مانع داخلى است. به گفته رییس کمیسیون صنایع مجلس، به دلیل مسائل ارزى واردات خودرو را ممنوع کردیم و در عین حال براى خودروسازان نیز در بحث ارز مشکل ایجاد کردیم. اکبریان گفت: پژو ٣٠١ ثابت کرد که ما مى توانیم تولید داخلى داشته باشیم، از این رو به قطعه سازان هم باید نظارت شود و هم مشکلاتشان برطرف شود. وى اظهار کرد: قطعه ساز و خودروساز مکمل یکدیگر هستند و در شرایط فعلى خودروهاى ناقص کف کارخانه ناشى از مشکلات قطعه سازان است.

برچسب ها: شروع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: