آخرین اخبار
کد خبر: ۴۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پیامدهای مطلوب راه اندازی طرح های حمل ونقل درگفتگو ی «شروع» با کارشناس بررسی می شود؛
بزرگ‌ترین چالش تهران در دهه آتی، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز حمل‌ونقل برای زندگی و فعالیت است که آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران) بخش زیادی از این چالش را برطرف خواهد کرد.

به گزارش شروع آنلاین  توسعه پایدار مفهومی است که رشد و پیشرفتی همه‌جانبه و متوازن را برای تمام ابعاد جوامع انسانی در نظر دارد. این نوع توسعه، علاوه بر توسعه و تعالی زندگی نسل حاضر، به حمایت از نسل‌های آینده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی نیز توجه دارد.یکی از ابزارهای مهم در تحقق توسعه پایدار، ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل می‌باشد. این نوع زیرساخت‌ها همچون حلقه‌ای است که سایر اجزای خدماتی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی را در حوزه ملی و بین‌المللی به هم پیوند می‌دهد و تأثیرات عمیقی بر رشد و توسعه این بخش‌ها بر جای می‌گذارد.با توجه به درک اهمیت توسعه پایدار در سال‌های اخیر و رعایت شاخص‌های آن در توسعه شهرها به عنوان توسعه پایدار شهری، نقش سیستم‌های حمل و نقل، مورد توجه جدی تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان شهری و کشوری قرار گرفت و با چنین رویکردی طرح آزادراه کنارگذر جنوبی استان‌های البرز و تهران موسوم به آزادراه غدیر از سال 1395 مطرح شد و در دستور کار وزارت راه وشهرسازی قرار گرفت. این آزادراه به طول 158 کیلومتر و به صورت دو باند 6 خطه با عرض 37 متر، نماد تخصص و تلاش جامعه مهندسی کشور در اجرای ابرپروژه‌های حوزه راه به شماره می‌رود و از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد می‌یابد. آزادراه غدیر یا همان آزادراه کنارگذر جنوبی استان‌های البرز و تهران با رعایت کامل استانداردهای روز دنیا، توانسته سطح ایمنی سفر را در طول این مسیر به میزان چشمگیری ارتقا دهد و با انتقال تردد خودروهای عبوری از کلانشهرهای کرج و تهران به خارج از محدوده این شهرها و ایجاد یک ارتباط ایمن و حیاتی بین کریدورهای منتهی به تهران، سهم زیادی در توسعه حمل و نقل سبز و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست دارد.مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و پس از 42 کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر 88 هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کیلومتر 120 با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر 158 به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل می‌شود.آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند؛ از این رو علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.این آزادراه با تسهیل در ارتباط تهران با چند شهر و استان، توانسته در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی و سیاست‌های کلی و به منظور توزیع و استفاده متوازن و عادلانه امکانات و خدمات کشور، نقش مهمی در رفع تبعیض و ارتقای سطح زندگی مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت در کشور داشته باشد.از این رو، چنین پروژه‌هایی، علاوه بر توسعه مناطق محروم پیرامون استان‌های همجوار طرح، می‌توانند گام مهمی در جهت توسعه پایدار روستایی، گسترش خدمات عمومی و محرومیت‌زدایی و در نتیجه ایجاد مهاجرت معکوس باشند.
کاهش زمان و هزینه سفر با افتتاح آزادراه غدیر
همچنین این طرح سبب کاهش هزینه و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به طور متوسط 90 دقیقه و برای خودروهای نیمه‌سنگین به طور متوسط 110 دقیقه می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی در سوختی معادل 700 میلیون لیتر بنزین و هزار و 600 میلیون لیتر گازوئیل را در بیست سال اول بهره‌برداری به همراه دارد و سبب مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در زمینه احداث صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز از قبیل ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال می‌شود. این صرفه‌جویی سوخت کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای خصوصاً در اطراف کلانشهرهای کرج و تهران به میزان 4 و نیم میلیون تن دی‌اکسیدکربن را در بیست سال اول بهره‌برداری در بر دارد و تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای این دو شهر بزرگ خواهد داشت.به گزارش تسنیم ،این در حالی است که بخش قابل توجهی از آلودگی هوا و ترافیک کلان‌شهرهای کرج، تهران و شهرستان‌های تابعه، مربوط به خودروهایی می‌شود که از این شهرها عبور می‌کنند در حالی که مبدا و مقصد سفر آنها خود این کلان‌شهر‌ها نیستند؛ آزادراه غدیر این امکان را فراهم می‌سازد تا این خودروها بدون وارد شدن به این شهرها، با ایمنی بیشتر و به دور از ترافیک به سفر خود ادامه دهند و باعث حذف گره گلوگاهی توزیع ترافیک شبکه آزادراهی غرب، جنوب، شرق و شمال به مرکزیت شهر تهران می‌شود.
تاثیرات اقتصادی پروژه آزادراه غدیر 
در طول تاریخ، موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک ایران همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده؛ به گونه‌ای که همواره از ایران به عنوان چهارراه ترانزیتی جهان و نقطه مواصلاتی شرق و غرب منطقه یاد شده است. اما در سال‌های اخیر کریدورهای جدیدی در منطقه، آغاز به کار کرده‌‌اند که به درآمد ترانزیت ایران به عنوان یکی از مهمترین عناصر توسعه پایدار کشور لطمه بزرگی وارد نموده‌اند و اصلی‌ترین راه احیای این موضوع، توسعه زیرساخت‌های کشور است.توسعه زیرساخت‌های مناسب بخش حمل و نقل از این منظر که امکان دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی را ممکن می‌سازد و زمینه تسهیل مبادله در سطوح ملی و بین‌المللی را فراهم می‌کند از جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های اقتصادی کشورمان برخوردار است و می‌تواند باعث ارتقای شاخص سطح توسعه اقتصادی کشور ‌شود.نگاهی به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بیانگر این نکته است که تحقق بیشتر بندهای ذکرشده در آن، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منوط به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در سراسر کشور است که این امر نشان از اهمیت این عرصه دارد.
آزادراه غدیر تکمیل کننده و نقطه اتصال کریدورهای بین المللی ایران
آزادراه غدیر به طول 158 کیلومتر و به صورت دو باند 6 خطه با عرض 37 متر، از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد می‌یابد.این آزادراه تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است و در اتصال کریدور غرب به شرق نیز که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع می‌شود و تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد پیدا می‌کند نقش مهمی دارد. کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم باستانی است که می‌تواند کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی را از طریق خاک ایران به حوزه‌های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل کند. کریدور حمل ‌و نقل بین‌‌المللی شمال به جنوب نیز از بندر بمبئی در هندوستان آغاز و پس از عبور از خاک کشورمان به دو شاخه غربی و شرقی تقسیم و به کشورهای شمالی ایران منتهی می‌شود.مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و پس از 42 کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر 88 هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کیلومتر 120 با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر 158 به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل می‌شود. آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند..
تأثیرات سیاسی و امنیتی پروژه  آزادراه غدیر
تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران، دومین کلانشهر بزرگ غرب آسیا و یکی از پرجمعیت‌ترین کلان‌شهرهای جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تمرکز فعالیت‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی در تهران، وجود مراکز صنعتی بزرگ در پیرامون آن، علاوه بر اینکه باعث مهاجرپذیری این کلانشهر شده، مسافرت روزانه به این شهر را مضاعف ساخته است. در حال حاضر شهر تهران با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، به تنهایی نزدیک به 11 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. این در حالی است که با احتساب جمعیت پیرامونی، جمعیت محدوده کلانشهری تهران، بالغ بر 16 میلیون نفر و بیش از 20 درصد جمعیت کشور است.تهران شهری، با ریسک بالا در برابر مخاطرات مختلف طبیعی و انسان‌ساز است. تراکم بالای جمعیت، واقع شدن بر روی گسل‌های متعدد و احتمال بروز زلزله، آلودگی هوا، میزان بالای بافت شهری فرسوده، زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی فرسوده و قدیمی، بالا بودن احتمال سیل، تندباد و آتش‌سوزی، از جمله مهم‌ترین این خطرات هستند که تهران را تهدید می‌کنند و امنیت ملی کشور را با خطر جدی روبه‌رو می‌سازند.بر اساس نظر آینده‌پژوهان، بزرگ‌ترین چالش تهران در دهه آتی، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای زندگی و فعالیت این جمعیت انبوه در چنین محیطی است. یکی از این زیرساخت‌های اساسی برای کلانشهر تهران که تا حدود زیادی می‌تواند این تهدیدات را برای پایتخت سیاسی- اجتماعی کشور کاهش دهد، وجود شبکه آزادراهی و بزرگراهی در تهران و شهرهای بزرگ همجوار آن از جمله کرج است.اگر پدافند غیرعامل را علم به‌کارگیری عوامل محیطی در خدمت دفاع جامعه در نظر بگیریم، وجود چنین شبکه‌های ارتباطی، یکی از اولین و اساسی‌ترین ابزارها و لوازم پدافند غیرعامل محسوب می‌شود. یکی از اهداف اساسی احداث آزادراه غدیر یا کنارگذرجنوبی استان‌های البرز و تهران افزایش سطح امنیت و پدافند غیرعامل تهران است که در نهایت، ارتقای امنیت ملی کشور را در پی خواهد داشت.
آزادراه غدیر، حلقه اتصال ایران به جاده ابریشم
جلال بهرامی معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها با بیان این مطلب از آزادراه غدیر به عنوان حلقه اتصال تمامی آزادراه های استان تهران و البرز یاد و اظهار کرد: این آزادراه از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند و به همین دلیل دسترسی‌های مناسبی برای آن طراحی و اجرا شده است. آزادراه غدیر دارای 8 تبادل بزرگ، 10 پل تقاطع با راه‌های فرعی و راه‌آهن و همچنین سه پل بزرگ رودخانه‌ای است؛ به گونه‌ای که تمام شریان‌های آزادراهی غرب، جنوب و جنوب شرق منتهی به استان‌های البرز و تهران را قطع می‌کند.وی ادامه داد:  این آزادراه سومین آزادراه بزرگ کشور و موثرترین پروژه راهسازی برای پایتخت و استان البرز است.وی آزادراه غدیر را بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم دانست و گفت:‌ این آزادراه تکمیل‌کننده کریدور شمال-جنوب و کریدور غرب به شرق است که از مرز بازرگان در غرب کشور تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد پیدا می‌کند.وی آزادراه غدیر را موجب افزایش مزایای ترانزیت بین المللی در شبکه حمل و نقل کشور معرفی کرد و گفت:‌ آزادراه غدیر به عنوان یک شاهراه اصلی و یک شریان حیاتی در هر دو کریدور نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند و هم در حوزه ملی و هم در حوزه فراملی می‌تواند تأثیرات مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد. 
صرفه جویی ۵۱۱ میلیون لیتر بنزین با افتتاح آزاد راه غدیر
مدیرکل امور مجریان آزاد راه‌های کشور گفت: با بهره برداری از آزاد راه جنوبی تهران در مصرف ۵۱۱ میلیون لیتر بنزین و ۷۰۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جوبی می‌شود.ملازینل مدیرکل امور مجریان آزاد راه‌های کشور با بیان اینکه آزادراه جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد، بیان کرد: نرخ عوارض  برای خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان و برای خودروهای سنگین هم ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.او با بیان اینکه نقطه شروع این آزادراه، آبیک قزوین و نقطه پایانی آن چرمشهر ورامین است گفت: این آزادراه ۴ استان را در بر می‌گیرد که ۹ کیلومتر از آن در استان قزوین، ۱۷ کیلومتر در استان مرکزی، ۴۳ کیلومتر در استان البرز و ۸۹ کیلومتر هم استان تهران را شامل می‌شود.مدیرکل امور مجریان آزاد راه‌های کشور درباره مسیر‌ها و دسترسی‌های مختلف آزادراه غدیر بیان کرد: مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و پس از ۴۲ کیلومتر به جاده اشتهارد- ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد، سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل می‌شود.
ضرورت توسعه آزادراه ها برای تعالی بخشی به اقتصاد 
آزادراه غدیر با شش باند به صورت رفت‌وبرگشت و دو باند به صورت اضطراری افتتاح خواهد شد و پیامدهای مثبتی مانند بهبود آلاینده‌های زیست محیطی در داخل شهرها، ویژگی‌های مرتبط با پدافند غیر عامل عبور روزانه ۵۰ هزار وسیله نقلیه و ... را دارد. سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۳۵۰۰  میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد آن را قرارگاه خاتم‌الانبیاء و ۳۰ درصد آن را دولت متقبل شد البته ارزش روز این سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان است با توجه به اینکه راه و جاده عامل اصلی توسعه هر منطقه است؛ حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی همگی از طریق راه‌های مواصلاتی مناسب امکان‌پذیر است.ابراهیم دشتی کارشناس حمل ونقل  در گفتگو با «شروع» می گوید:  متاسفانه محورهای مواصلاتی استان‌هایی   که به دلیل داشتن مرز آبی، مرز زمینی، فعالیت بنادر و در نتیجه آن پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر تجاری حجم زیادی خودروی ترانزیتی را به جاده‌های این استان تزریق می‌کند، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و تنها حدود 3 درصد جاده‌های در این استان ها دو بانده است از طرفی آزادراه و بزرگراه در این منطقه وجود ندارد.   هرچند در سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه کشور با گسترش راه‌ها و افزایش خطوط ریلی کشور همراه بوده لیکن تا رسیدن به جایگاه اصلی خود متناسب با شرایط روز اقتصادی جهان و بهره گیری کامل از این فرصت، فاصله دارد. بر همین اساس استانداردسازی جاده‌های مواصلاتی و مسیر‌های ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانه‌های مرزی   باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. اگر موضوع توسعه راه ها به عنوان يكي از مهمترين زيرساخت هاي توسعه اقتصادي در جامعه تبيين و افق اجراي اين تبصره از صرف دريافت عوارض ارتقاء يافته و به عنوان راهكاري براي جذب سرمايه گذار در اين عرصه و در نهايت رسيدن به اقتصادي بهره ور و پويا ارزيابي شود، آنگاه علاوه بر ايفاي نقش پررنگ بخش خصوصي، شهروندان نيز براي پيشبرد اين سياست و اجراي آن همكاري بيشتري خواهند داشت.توجه به اين نكته كه در جهان كنوني توسعه بزرگراه ها كليدي ترين راهكار افزايش دسترسي به فرصت هاي شغلي، آموزشي، بهداشتي و همچنين دسترسي عادلانه به بازارها و كسب و كار جديد و در نهايت كاهش فقر به شمار مي رود، تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي نيز مي تواند در كوتاه مدت موجي از سرمايه گذاري در اين عرصه را منجر و در نهايت موجب شكل گيري هسته هاي صنعتي و اقتصادي قويتري در نقاط مختلف كشور شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: