کد خبر: ۴۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گروه صنعت –در حالی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: واردات خودرو با برند آمریکایی حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد، ممنوع است که ورود خودرو به کشور ممنوع شده است اما با بررسی سایت های فروش خودرو با حجمی از خودرو خارجی با مدل تولید سال ۲۰۱۹ روبه رو می شویم.
 به گزارش شروع انلاین خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ با قیمت های میلیاردی در بازار خودرو ایران جولان می دهند، سوال اینجاست که با ممنوعیت خودروهای خارجی به کشور این تعداد خودرو در بازار چگونه وارد شده است.هر چند برخی از فعالان اقتصادی اعلام کرده اند این خودروها بخشی از خودروهای رسوبی آزاد شده در گمرک است اما تعداد زیاد این خودروها، ابهاماتی درباره درست بودن این ادعا را در ذهن مردم ایجاد می کند. یکی دیگر از مواردی که در خصوص این خودروها مطرح می شد به گذر موقت بودن این خودروها باز می گردد، به گفته فعالان بازار خودرو با وجود اینکه در حال حاضر شاهد گسترش تردد خودروهای گذر موقت به دلیل ممنوعیت واردات خودرو هستیم؛ اما خودروهای که هم اکنون در بازار خرید و فروش می شوند خودروهای پلاک خودرو هستند.
اصل ماجرا چیست؟
دراین خصوص فربد زاوه یکی از فعالان بازار خودرو می گوید: خودروهایی که از اواسط سال ۲۰۱۸ تولید می شوند با مدل سال ۲۰۱۹ کد گذاری می شوند و برای آنها قبض انبار صادر می شود با این شرایط در صورتی که این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ وارد گمرک شده باشند و قبض انبار دریافت کرده باشند، ترخیص آنها بلامانع خواهد بود؛ روندی که در حال حاضر در خصوص برخی برندها شاهد آن هستیم.زاوه یکی از فعالان بازار خودرو در این خصوص بر این نکته نیز تاکید می کنند که شرکتهای واردکننده سفارش های خود را به صورت سالیانه ثبت می کنند و با این شرایط می توان گفت خودروهای وارد شده در اصل همان خودروهایی هستند که قبض انبار برای آنها صادر شده بوده، اما شرکت وارد کننده به هر دلیلی تاکنون اقدامی برای ترخیص آنها صورت نداده است، در این میان ذکر این نکته لازم است که این خودرو شامل خودروهای دپو شده نمی شود، چرا که با صدور قبض انبار این خودرو در رده خودروهای تعیین تکلیف شده قرار دارند.
فرض بر ممنوعیت همه خودروها
مهدی دادفر در مورد ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی اظهار کرد: واردات خودرو با برند آمریکایی حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد از سال 95 بعد از فرمایشات رهبری دراین‌باره ممنوع بود و تاکنون نیز همینطور است. برای مثال خودروی شورولت که برند آمریکایی است اما در کره تولید می‌شود نیز اجازه ورود ندارد، واردات خودروهایی که در آمریکا تولید می‌شوند نیز همزمان ممنوع شد.وی افزود: مبدا بیشترین خودروهای وارداتی به کشور به ترتیب امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و آلمان بودند که 80 درصد آن مربوط به امارات بود.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین به ایلنا گفت : از کشورهای تولیدکننده نیز به ترتیب بیشترین واردات را از خودروهای تولید کشورهای کره جنوبی، ژاپن، آلمان و چین داشتیم که کره‌ای‌ها عموما 40 درصد خودروهای وارداتی ایران را در اختیار داشته‌اند.وی خاطرنشان کرد: رییس سازمان استاندارد می‌گویند که واردات خودروی آمریکایی ممنوع است، الان که واردات هیچ خودرویی آزاد نیست؛ ما فرض بر ممنوعیت همه خودروها می‌گذاریم. راحت‌تر این است خودروهایی که واردات آنها آزاد است را اعلام کنند.
واردات خودروی آمریکایی ممنوع است
رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری تاکید کرد که با توجه به دستور مقام معظم رهبری امکان ترخیص خودروهای آمریکایی از گمرک وجود ندارد.نیره پیروزبخت در نشستی خبری درباره وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت: عموما مشکلات ترخیص کالاها در گمرکات، مربوط به مسائل بانکی یا نداشتن ثبت سفارش است. در بحث خودروهای بنز، بی ام دبلیو و پورشه که اخیرا خبرساز شد هم فقط بحث استاندارد نبوده و قوانین و مقرراتی هم مانند مقررات گمرکی یا اظهار نشدن کالا هم دخیل هستند.وی افزود: همچنین بر اساس دستور صریح مقام معظم رهبری خودروی آمریکایی، حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد یا اگر خودرویی محصول کشور دیگری باشد، اما در آمریکا تولید شده باشد، اجازه ورود به کشور ندارد که این موضوع به صورت بخشنامه به گمرکات کشور ابلاغ شده است.رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: یکی از افرادی که در مجلس نام و نشانی دارد از من سوال کرد که چرا اجازه واردات خودروهای آمریکایی را نمی‌دهید؟ من در پاسخ گفتم اگر فردی این ماشین‌ها را  در خیابان ببیند به سازمان استاندارد ایراد می‌گیرد که چرا خلاف دستور رهبری عمل کرده است. به همین دلیل هر چقدر هم یک خودرو استاندارد باشد نمی‌توانیم برخلاف ضوابط اجازه واردات بدهیم. همچنین در مورد خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی منع قانونی وجود دارد و نمی‌توانیم با واردات آنها موافقت کنیم.پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌هایی است که کمترین مشکل را در این رابطه دارد، چرا که کالای وارداتی را سریع تعیین تکلیف می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و کنترل‌های لازم اگر کالایی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، مشمول عدم انطباق با استاندارد شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود، تصریح کرد:  آمار بالایی برای استاندارد در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه موردی مانند واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت غیراستاندارد مطرح باشد که چند سال پیش اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این ذرت‌ها به سلامت مردم لطمه می‌زنند، اگر ۱۰۰ سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند با ترخیص آنها موافقت نخواهیم کرد که این مسئله ماندگاری کالا محسوب نمی‌شود. این موضوع درس خوبی شد و بعد ازآن فقط ۱۰ هزار تن نهاده دامی مغایر با استاندارد به کشور وارد شد.وی افزود: این سازمان آمادگی دارد تا نسبت به ورود خودروهایی که محدودیت‌های یاد شده را نداشته و در عین حال استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کنند، با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه دهد.
واردات خودرو باعث کاهش قیمت این کالا در بازار نمی شود
منحنی قیمت خودرو از اواسط آبان سیری نزولی به خود گرفته و حالا این دولت است که می‌تواند به واسطه بازی با ابزار تعرفه، زمینه کاهش هرچه بیشتر قیمت را فراهم و گام سوم را برای تخلیه حباب بازار بردارد. اواسط پاییز امسال و در پی کاهش ریسک غیراقتصادی ، حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه قرار گرفت. از مدت‌ها قبل تر و در پی نقض توافق هسته‌ای و برجام از سوی دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تورم انتظاری شهروندان صعودی شد و نرخ ارز نیز اوج گرفت تا بازارها به خصوص  خودرو هم چند انفجار قیمت را تجربه کنند. هرچند کاهش تولید و عرضه   از یک سو و ممنوع شدن واردات از سوی دیگر نیز در اوج‌گیری قیمت خودرو سهم داشتند، با این حال بالابرهای اصلی، همان انتظارات تورمی و نرخ ارز بودند.صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: باتوجه به ارتباط مستقیم رشد قیمت خودروهای وارداتی به نرخ ارز و تعرفه‌ گمرکی نمی‌توان انتظار داشت به صورت رویایی قیمت خودروها در بازار کاهش یابد. بازاری که انحصاری در دست دو یا سه خودروساز باشد، نمی‌توانند شرایط صنعت را بهبود دهند. به تازگی خبری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به نقل از نمایندگان مجلس منتشر شده است. انتشار این خبر نقدهای در مورد چگونگی و فرآیند انجام آن در پی داشت. گاهی این نقدهای غیرکارشناسانه و یک طرفه بود که برای حفظ تولید باید واردات ممنوع باشد. اما سوال مهمی که همواره در خصوص این مساله مطرح بود، تاثیر واردات بر قیمت خودروها است. بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرودر همین رابطه می گوید:آزاد شدن واردات خودرو تاکنون عملی نشده و فرآیند آن مشخص نیست. اگر قرار است واردات براساس ارزهای که منشا خارجی دارند انجام شود، مشکلات خاص خود را دارد. اگر واردات خودرو آزاد شود، تعرفه آن باید مشخص شود، از سوی دیگر نرخ ارز چقدر خواهد بود. باتوجه به پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که مانند عدم واردات خودرو از خودروسازان اصلی و تامین آن‌ها از کشورهای واسطه، واردات تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. اما می‌توان انتظار تاثیر قیمتی روی خودروهای مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ داشته باشد.  شاید۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت شکل گیرد. اما اینکه سبب کاهش ۵۰ درصدی قیمت شود، امکان پذیر نیست. اگر با نرخ ارز مطلوب و قیمت مناسب واردات شکل گیرد، احتمال کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است تعداد قابل توجهی خودرو وارد بازار نخواهد شد که تاثیر مثبتی داشته باشد. واردات به لحاظ روانی تاثیرگذار هست، اما به شکل واقعیت امکان گاهش قیمت وجود ندارد.همانطور که پیشتر اشاره کردم این مساله تنها به دو عامل نرخ ارز و تعرفه واردات دخیل است. زیرا این خودروها باید از کشورهای اطراف تامین شود و احتمال افزایش هزینه‌های واردات را نیز دارد. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت به صورت رویایی قیمت خودروها در بازار کاهش یابد. این مساله نیز مشروط بر واردات معقول هست، هزینه‌های فراوانی مشمول واردات خواهد شد و تعداد خودروها کم و حاشیه سود نیز بسیار بالا خواهد بود. این حاشیه سود نیز به گونه‌ای خواهد بود که صرفه اقتصادی داشته باشد.

برچسب ها: شروع ، واردات خودرو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: