کد خبر: ۴۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اکنون با آغاز موج جدید کرونا، همه‌گیری ویروس کرونا از پنج ماه گذشته بیشتر شده است و روزانه هر ۶ دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد، بنابراین حالا همه ما برای رهایی از این ویروس مهلک، باید به فکر تغییر سبک زندگی خود باشیم.
به گزارش شروع آنلاین به نقل از ایرنا ، هشدارهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که وضعیت کرونا در اکثر استان‌های کشور قرمز شده‌ و این به معنای فاجعه است ، بنابراین لازم است همه مردم علاوه بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی ،  سبک زندگی خود را از ابعاد مختلف مانند ابعاد سلامت روان یا سبک تغذیه ، اصلاح کنند.
ماسک نزدن، ماسک صورت خود را پایین کشیدن، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و شرکت در دورهمی ها و مراسم مختلف، میزان احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد اما متاسفانه باوجود تمام اطلاع رسانی ها و تخلف شمرده شدن آن در محیط کار، بازهم عده ای از مردم به این اصول بهداشتی توجهی نمی کنند بنابراین لازم است فرهنگ سبک زندگی جدید مطابق با شیوه های پیشگیری از کرونا به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود که این موضوع مهم درمرحله اول نیاز به پذیرش این تغییر از سوی مردم دارد.
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۳۸۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند که در شرایط فعلی آمار گویای آن است که نزدیک ۲۵ درصد و بیش از یک پنجم فوتی‌ها به دلیل کرونا است، بنابراین افراد جامعه باید توجه داشته باشند که هشدارها را جدی بگیرند و مراقب کودکان و جوانان و رفتارهای اجتماعی آنها نیز باشند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

علیرضا زارعی نسب کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید: برای کمک به حفظ سیستم ایمنی بدن باید روی یک برنامه غذایی متعادل، خواب کافی و مدیریت استرس تمرکز کرده و روزانه  از  گروه های  مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، میوه ها  سبزی ها، حبوبات و مغز دانه ها  و لبنیات به صورت متعادل استفاده کنید.
وی اضافه می کند: روزانه پنج تا هفت وعده سبزیجات و میوه ها را برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها مصرف کنید تا سلامت ایمنی بدن تقویت شود، رعایت بهداشت و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابو ن از شیوع بیماری های عفونی به ویژه کرونا کمک می کنند.  از لیوان، قاشق و چنگال و سایر وسایل شخصی برای غذا خوردن استفاده کنید و آنها را بعد از هر بار مصرف به دقت بشویید و تمیز نگه دارید تا خطر ابتلا به بیماری به ویژه کرونا کاهش یابد.
زارعی نسب می افزاید: برای مقابله با استرس روش های سالم و مناسبی پیدا کنید، فعالیت بدنی یک راه عالی برای کمک به مدیریت استرس است و ممکن است به کاهش خطر برخی از بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی که تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند، کمک کند.
وی ادامه می دهد: کمبود خواب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود، خوابیدن به مدت هفت تا نه ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می شود و کودکان بسته به سن‌شان به ۸ تا ۱۴ ساعت نیاز دارند.
زارعی نسب با بیان اینکه بسیاری از داروهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی، کمک به مبارزه با سرماخوردگی  ، پیشگیری یا درمان به کرونا  یا کوتاه کردن مدت زمان آن‌ به بازار عرضه می شوند، می افزاید: اما قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارویی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کرونا و خطر تغییر الگوی غذایی مردم

الناز جعفروند کارشناس تغذیه نیز در این زمینه می گوید: بیماری کووید ۱۹ یک بیماری عفونی مسری است که توسط یک کرونا ویروس جدید ایجاد می شود. در حال حاضر دارو یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد؛  با توجه به نبود درمان اختصاصی برای آن اهمیت رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تنها راه حل مقابله با این بیماری است. در شرایط کنونی نیاز است چند نکته مرتبط با تغذیه که باعث نگرانی عمده در سطوح ملی و بین المللی شده است و امنیت غذا و تغذیه را به خطر می اندازد، بیشتر مورد توجه افراد قرار گیرد.
وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی، نگرانی از افزایش وزن به دنبال کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش مصرف تنقلات بسیار بالا رفته است. چاقی و افزایش وزن از عوامل مهم ابتلا به بیماری های غیرواگیر مثل دیابت و پرفشاری خون و غیره بوده که ابتلا به این بیماری ها فرد را در برابر بیماری کووید ۱۹ آسیب پذیرتر می کند. بنابراین لازم در کنار رعایت توصیه های بهداشتی و در خانه ماندن، مراقب فعالیت فیزیکی خود بوده و جهت پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن و چاقی توجه بیشتری به کاهش دریافت مواد پرکالری مانند نوشیدنی های شیرین، قند و شکر،   انواع کیک ها و غذاهای سرخ شده داشته باشیم.
این کارشناس تاکید می کند: نگرانی از انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی می تواند باعث تغییر الگوی غذایی افراد شود و مردم به سمت غذاهای بسته بندی شده روی آورند یا مواد غذایی مفیدی مانند میوه و سبزی ها را از سفره خود حذف کنند که می تواند دریافت ویتامین ها و مواد معدنی را کاهش داده و سیستم ایمنی افراد را تضعیف کند که در این صورت افراد در برابر بیماری کووید ۱۹ آسیب پذیر تر می شوند.
وی اضافه می کند: با توجه به اینکه مدت زمان درگیری جامعه با این ویروس ناشناخته است، این مسئله در دراز مدت می تواند باعث تغییر عادات و الگوی غذایی افراد شود بنابراین توصیه می شود افراد با رعایت اصول بهداشتی و نحوه صحیح شست و شوی میوه و سبزی ها به سمت حذف این گروه از مواد غذایی نروند.
جعفروند می گوید: گسترش اطلاعات نادرست در همه زمینه ها وجود دارد اما در شرایط کنونی اشاعه اطلاعات نادرست در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ به معضلی در دنیا تبدیل شده که در ارتباط با تغذیه می تواند باعث حذف برخی از گروه های غذایی و افزایش غیرضروری برخی از اقلام غذایی و افزایش قیمت ها آنها در بازار شود یا در اثر اطلاعات نادرست مردم به سمت مصرف بی رویه برخی از مکمل های غذایی روی آورده که علاوه بر هزینه بر بودن، می تواند سلامتی افراد را به خطر اندازد.
وی می افزاید: گسترش اطلاعات نادرست در کنار مشکلات سلامتی که می تواند ایجاد کند سلامت روانی افراد را نیز مورد مخاطره قرار می دهد. توصیه می شود مردم اطلاعات مربوط به سلامت را از سایت های مورد تایید وزارت بهداشت دریافت کنند و در این زمینه به اطلاعات هر کانال و گروه مجازی اعتماد نکنند.
به گفته این کارشناس تغذیه،جدیدترین اطلاعات درباره طغیان بیماری کووید-۱۹ را می توان از طریق وب‌سایت های سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت کشور  کسب کرد.
جعفروند می گوید: افراد مبتلا به بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، پرفشاری خون، سرطان و غیره بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و تغذیه سالم یک فاکتور مهم کنترل بیماری های غیرواگیر و تقویت سیستم ایمنی است؛ این افراد در شرایط همه گیری ویروس کرونا به توجه بیشتر نیاز دارند و باید در کنار رعایت اصول تغذیه ای، مراقب وزن خود بوده و اطلاعات تغذیه ای خود را از سایت های معتبر دریافت و سبک زندگی خود را برای پیشگیری از این بیماری اصلاح کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: