کد خبر: ۴۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گزارش شروع از وضعیت قطعه یک آزادراه تهران-شمال پس از دستور رئیس جمهور برای آغاز استفاده آزمایشی
عبور آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال با دستور رییس جمهور از ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته آغاز شد.

گروه زیربنایی-روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن‌ماه تهران با اشاره به وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: به وزارت راه دستور می‌دهم که از فردا در جاده عظیم تهران – شمال که تکمیل شده است رفت و آمد آزمایشی را برقرار کند و جاده را به روی مردم باز کند و ان‌شاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که از افتخارات مهندسی ایران است افتتاح خواهد شد.
در همین راستا روز گذشته بیست و سوم بهمن‌ ماه ساعت ۱۲ ظهر عبور آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این رابطه اظهار داشت: بر اساس دستور اسلامی باید تا ۳۰ بهمن ماه تمامی تجهیزات و ماشین آلات شرکت های پیمانکاری با اتمام کار خود از پروژه خارج شوند و مسیر برای افتتاح رسمی آماد شود.
 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: عملیات اجرایی منطقه یک آزادراه تهران-شمال مدت هاست به اتمام رسیده و آنچه در حال انجام بود در ارتباط با ارتقای سطح ایمنی پروژه صورت می پذیرفت. این عبور آزمایشی هم در همین راستا و جهت تست مسیر، تجهیزات و موارد ایمنی است و بهره‌برداری رسمی با حضور رییس جمهور در اسفندماه خواهد بود.
خادمی با اشاره به توان بالای مهندسی داخل کشور اظهار داشت: آنچه امروز مشاهده می کنیم حاصل تلاش مهندسان ایرانی است که توانستند این پروژه عظیم را مطابق با استانداردهای روز دنیا به سرانجام برسانند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: باید این مسئله را در نظر داشته باشید که ۸۰ درصد کار در منطقه یک آزادراه تهران-شمال از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون انجام شده؛ یعنی هر سال تقریبا به اندازه ۱۹ سال گذشته کار شده است.
وی ادامه داد: در طول این ۵سال به طور متوسط ۵۰۰۰ نفر به طور مستقیم با تعداد ۱۲۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در بالای ۱۰۰ جبهه کاری با تمام توان شبانه روز در این پروژه فعالیت کردند.
کاهش ۱.۵ ساعته مسیر تهران- شمال
 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال، مسافت تهران تا چالوس یک ساعت و نیم کاهش می‌یابد.
 مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: آزادراه تهران- شمال پروژه‌ای ملی است و با توجه به اقدامات انجام شده در این پروژه می‌تواند نقطه عطفی در راه سازی کشور باشد.  
وی تاکید کرد: با توجه به زمان کوتاه برای بهره برداری آزمایشی، کل مسیر برف روبی و ایمن سازی شده و پلیس نیز آمادگی عبور خودروها را تایید کرده است.  
به گفته خادمی، دریافت عوارض در این آزادراه، الکترونیکی خواهد بود اما در این دو روز که بهره برداری ازمایشی انجام می شود، عوارضی دریافت نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه عوارض هنوز تعیین نشده، ادامه داد: بهره برداری از قطعه اول، زمان تردد بین تهران تا چالوس، ۱.۵ ساعت کاهش پیدا می کند.
معاون وزیر راه تاکید کرد: ارزش روز قطعه اول آزادراه تهران- شمال ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
تامین کامل روشنایی و تهویه قطعه اول ازادراه تهران- شمال
منوچهر خواجه دلویی  معاون بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه روشنایی مسیر و تهویه تونل ها برقرار است، گفت: سازه و ورودی های تونل ها نقش ایمنی برای ریزش دارد و در عین حال به گونه ای طراحی شده که زیبایی مسیر را بیشتر کند.  
وی افزود: این سازه ها علاوه بر انکه خطر ریزش را کاهش می دهد، همچنین بستر رودخانه کن را ایمن می کند.  
اعلام سرعت مجاز در آزادراه تهران- شمال
همچنین «نورالله خادم»  رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این مراسم، با اشاره به اینکه پلیس تهران بزرگ دو ایستگاه موقت تعبیه کرده است، گفت: با افتتاح رسمی این پروژه یک پاسگاه پلیس نیز در مسیر ایجاد خواهد شد.  
وی ادامه داد: سرعت عبور خودروها در این محور ۸۰ کیلومتر و در تونل ها ۷۰ کیلومتر در ساعت است.
خادم خاطرنشان کرد که کوهستانی بودن و رعایت ایمنی، دلیل پایین بودن سرعت است.  
هیچ مشکلی برای عبور مردم از قطعه یک آزادراه شمال وجود ندارد
برای اولین بار است که از سازه‌های به کار گرفته در این آزادراه برای احداث شبکه راهی کشورمان استفاده می‌کنیم.
منوچهر خواجه دلویی در حاشیه افتتاح آزمایشی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگارن با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تردد مردم از آزادراه وجود ندارد، گفت: هم روشنایی و هم تهویه در تونل تامین شده است و هیچ مانعی برای تردد مردم در آزادراه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: برای اولین بار است که از سازه‌های به کار گرفته در این آزادراه برای احداث شبکه راهی کشورمان استفاده می‌کنیم.
وی افزود: از آنجایی که این آزادراه در مجاورت رودخانه کن قرار دارد، از سازه‌های یکپارچه استفاده کرده‌ایم که از این بستر هم نگهداری می‌کند.
خواجه دلویی تاکید کرد: از سازه‌های رانشی هم در این آزادراه استفاده شده که بسیاری از این تجهیزات برای اولین بار در زیرساخت‌های کشور به کار گرفته می‌شود.
همچنین نورالله خادم رئیس پلیس تهران بزرگ با تاکید بر اینکه حداکثر سرعت خودروها در این مسیر 80 کیلومتر بر ساعت است، گفت: این سرعت در تونل‌ها به 70 کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه این مسیر و کوهستانی بودن آن تصمیم گرفته‌ایم که سرعت خودروها همین مقدار باشد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: