کد خبر: ۴۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یک کارشناس حوزه نفت در گفت و گو با «شروع» مطرح کرد:
بیش از 5 سال است که موضوع تبدیل منطقه آزاد قشم به منطقه انرژی مطرح شده است و مسئولان اظهارنظرها و وعده های مختلفی در این خصوص مطرح کردند به طوری که در سال 96 نیز مطالعات مربوط به طرح جامع هاب پتروشیمی منطقه آزاد قشم توسط شرکت بین‌المللی Worley parsons با هدف ایجاد واحدهای پتروشیمی در این جزیره آغاز شد.

گروه انرژی ،بر اساس این اظهارنظرها قرار بود تا این جزیره طی 10 سال به هاب انرژی در منطقه تبدیل شود اما علی رغم این اظهارات هنوز که هنوز است هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و یا حداقل گزارشی از اقداماتی که در این خصوص انجام شده منتشر نشده است.
همچنین بیست و پنجم دی ماه بود که حمیدرضا مومنی، مدیر سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد از آنجایی که این منطقه یکی از مهمترین نقاط استراتژیک کشور در حوزه نفت،گاز، انرژی و پتروشیمی در کشور است، هاب مهم سوخت‌رسانی دریایی و هوایی کشور است و با صنعت بانکرینگ سوخت دریایی و هوایی می‌تواند پشتیبان اقتصاد کشور باشد.
به گفته این مقام مسئول، برای کشتی های عبوری خلیج فارس، سوخت‌گیری در قشم به دلیل نزدیک‌تر بودن نسبت به بندر فجیره ( 250 مایل)، بسیار مقرون به صرفه است که با یک اجماع ملی باید تلاش کنیم از مسیر صنعت کامل بانکرینگ، به سهم اقتصاد واقعی خودمان برسیم.در حوزه پتروشیمی اقدامات بسیار مهمی انجام شده و به زودی عملیات اجرایی این صنعت با برنامه تولید 6 میلون تُن محصولات پتروشیمی در قشم آغاز خواهد شد.
این در حالی است که نطقه آزاد قشم منطقه‌ای ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک و در گذرگاه حمل‌ونقل انرژی جهان است که به دلیل عبور هزاران کشتی نفتی و تجاری از تنگه هرمز در طول سال و از جهت مناسب بودن عمق برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در نزدیک‌ترین سواحل جنوبی قابلیت تبدیل‌ شدن به هاب نفت و انرژی در منطقه را دارد.
یکی دیگر از مزایای این جزیره وجود ذخایر گاز طبیعی در جزیره و اطراف آن است. مخازن گازی گورزین و سلخ در جزیره و مخازن سرخون، گاشو، سورو و نمک غربی در استان هرمزگان و در نزدیکی جزیره از قابلیت‌های منطقه هستند. پالایشگاه گاز قشم به‌منظور تأمین بخشی از نیاز‌های انرژی کشور و در جهت افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی تأسیس و فعالیت خود را از سال ۵۷ آغاز کرد و تأسیسات گورزین نیز به‌منظور نم‌زدایی گاز طبیعی فعالیت خود را شروع کرد که گاز آن کاملاً شیرین است.
بر اساس مطالعات شرکت فاسترویلر، قشم به‌عنوان بهترین و اقتصادی‌ترین منطقه جهت ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی به‌عنوان پشتیبان جزیره خارک و تأمین خوراک طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس انتخاب‌ شده است. این منطقه دارای ۱۷ میدان نفتی و گازی در خشکی و دریاست که بالغ‌ بر ۴ میلیارد بشکه نفت و 40 تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای‌ داده است.
چهار واحد پالایشگاه با خوراک نفت سنگین، فوق سنگین و صادراتی با ظرفیت مجموعاً ۱۳۵ هزار بشکه در روز جهت تولید محصولات قیر و فرآورده‌های نفتی، چهار واحد پتروشیمی با خوراک گاز و محصولات MOT، GTPP، GTP در منطقه برنامه‌ریزی‌شده که مجوز آن تحت بررسی است، دو منطقه در شمال و جنوب جزیره جهت سوخت‌رسانی و خدمات کشتی‌رانی با ظرفیت ۷۵۰ هزاران در ماه برنامه‌ریزی‌شده که مجوز فعالیت آن برای ۵۲ هزارتن در جنوب جزیره (سلخ) صادر و به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد از جمله طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرای حوزه نفت، گاز و انرژی در توسعه منطقه آزاد قشم هستند.
با احداث خط لوله گاز صلح که قرار است گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل کند و پیام‌آور صلح و دوستی در شبه‌قاره باشد و گذر آن از استان هرمزگان و از نزدیکی جزیره قشم، امکان تأمین گاز طبیعی علاوه بر ذخایر قبلی برای مجتمع‌های پتروشیمی، احداث نیروگاه‌های گازی جهت تولید و صادرات برق، سواپ گاز از ترکمنستان در شمال کشور و از طریق جزیره قشم فراهم خواهد آمد.
در حقیقت با توجه به وسعت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی (آب و برق) و فرصت‌های پیش رو در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره‌سازی و سوخت‌رسانی به‌زودی شاهد رشد فزاینده در اقتصاد نفتی این منطقه خواهیم بود.
از آنجایی‌که هدف اولیه از تأسیس منطقه آزاد قشم بهره‌برداری از مزایای موقعیتی و ذخایر عظیم انرژی در منطقه و جزیره بوده و سیاست انرژی کشور نیز بر اساس بهره‌گیری هر چه بیشتر از منابع گاز طبیعی و ارتقای جایگاه ایران در صادرات گاز به بازار‌های بین‌المللی شکل‌گرفته است، می‌توان از فرصت وجود این منابع طبیعی و این قابلیت‌ها در جهت توسعه اقتصادی استفاده کرد؛ هرچند همه این موارد نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه انرژی است.
پیش از این نیز رضا نوروز زاده مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز  گفته بود قشم ظرفیتهای لازم برای تبدیل شدن به هاب انرژی شدن را دارد.
با تبدیل گاز به برق، امکان صادرات برق به جای گاز به کشورهای مختلف همسایه وجود دارد، از سوی دیگر جزیره قشم دارای یک موقعیت ژئو انرژی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است. به گفته وی، بر اساس طرح های تعریف شده، پیش بینی می شود در صورت تصمیم درباره این موضوع در یک دوره ۸ تا ۱۰ ساله، امکان شکل گیری کامل این هاب انرژی در بزرگ ترین جزیره خلیج فارس فراهم شود. دانشفر افزود: وجود بیش از ۴ میلیارد بشکه نفت خام درجا و ۱۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی در بزرگ ترین جزیره خلیج فارس، پتانسیل های جدیدی را پیش روی قشم به عنوان هاب جدید انرژی ایران در منطقه تنگه هرمز ایجاد کرده است.
دیل منطقه قشم به قطب انرژی کشور شامل تولید گاز و نفت، تولید برق و توسعه صنایع پتروشیمی و بانکرینگ است. در نتیجه توسعه میدان نفتی هنگام، علاوه بر تولید سبک ترین و باکیفیت ترین نفت کشور، زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه میدان های تفتان، توسن و هرمزها نیز در منطقه قشم فراهم شده است که بی شک این امر از مهم ترین امتیازهای توسعه میدان هنگام به شمار می رود. جزیره قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که با توجه به داشتن میدان های هیدروکربوری، موقعیت استراتژیک تنگه هرمز، هم مرز بودن با کشور عمان و برخورداری از زیرساخت ها و مناظر زیبا، دارای موقعیت مناسبی جهت تبدیل شدن به یک منطقه آزاد انرژی در خلیج فارس است.
زیرساخت نداریم
یک کارشناس حوزه نفت در گفت و گو با «شروع» با اعلام اینکه در زمینه تبدیل شده منطقه آزاد قشم به هاب سوخت رسانی به هواپیماها زیرساخت های لازم وجود ندارد گفت: اگر قرار باشد این جزیره به هاب سوخت رسانی به هواپیماها تبدیل شود نیاز است تا تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش یابد که الیته با توجه به اتفاقات اخیر فعلا امکان آن وجود ندارد.
سلطان کمالی ادامه داد: به اعتقاد من در حاضر زیرساخت آن وجود ندارد و اگر  قرار باشد پروازهای عبوری مورد نیاز آن وجود ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر در حال حاضر زیرساخت های فرودگاهی مورد نیاز برای اجرای عملیات  سوخت رسانی به هواپیماها در منطقه آزاد قشم وجود ندارد.
کمالی تاکید کرد: در صورتی که قرار باشد چنین تصمیمی (تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب سوخت رسانی هوایی و دریایی)، حداقل در حوزه سوخت رسانی به هواپیماها به 3 تا 5 سال زمان نیاز است تا کارهای مربوط به برنامه ریزی و آغاز ساخت زیرساخت های مورد نیاز انجام شود.
وی تصریح کرد: در کنار ساخت زیرساخت های مورد نیاز نیز لازم است کار فرهنگی نیز انجام شود.
این کارشناس نفت گفت: زیرساخت های مانند ساخت پارکینگ مربوط به هواپیماهای مختلف، منابع سوخت و ... از جمله مواردی است که لازم است اجرایی و عملیاتی شود.
کمالی گفت: در حال حاضر فرودگاه های امارات و ترکیه به عنوان هاب سوخت رسانی به هواپیماها فعالیت می کنند و ما راه درازی برای رسیدن به آنها در پیش داریم.
در نهایت می توان گفت با شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور اجرای اقداماتی مانند تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب سوخت رسانی به هواپیماها و کشتی ها راهی بسیار طولانی است که الیته به نظر می رسد می توان با برنامه ریزی درست این امکان را فراهم کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: