آخرین اخبار
کد خبر: ۴۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛
24 مرداد ماه سال جاری بود که معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خط ریلی حدود ۲۰۰ کیلومتری خواف–هرات در قالب چهار قطعه در حال احداث و تکمیل است.

گروه زیربنایی شروع آنلاین- پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات میرسد را افغانستانیها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.
خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران میتواند بسیار مهم باشد.
روز گذشته نیز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه « احداث ۹۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در برنامه شرکت ساخت و توسعه قرار دارد» گفت: طبق پیش‌بینیها مجموع پروژه های ریلی در دست بهره‌برداری تا بهار سال آینده به ۱۱۰۰ کیلومتر میرسد.
خیرالله خادمی اظهار داشت: با توجه به شعار «رونق تولید» که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۳۹۸ برگزیده شد، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با قرار دادن این شعار بر سرلوحه کار خود، طرح و پروژه‌های زیربنایی را با استفاده از توان شرکت‌ها و مهندسان کشور است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با افتخار توانمندی ‌های شرکت‌ها و مهندسان داخلی را به نمایش گذاشت و مورد استقبال عموم نیز قرار گرفت تا بتواند سهم اندکی در ارتقا دانش و توان مهندسی کشور ایفا کند.
وی ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت به تمام زحمتکشان حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: این عزیزان یک سال پرزحمت همراه با اتفاقات طبیعی همچون سیل اواخر اسفندماه و ابتدای فروردین ماه را پشت سر گذاشتند و بخش خصوصی حوزه زیرساخت و راهداری با سر بلندی از این اتفاق بیرون آمدند. ما وظیفه داریم از جانب خود از این عزیزان که بدون کوچترین عذر، بهانه و کمترین تعلل با هزینه شخصی به یاری مردم سیل زده شتافتند تقدیر و تشکر کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده طی شش سال گذشته در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی و همچنین برنامه‌های پیش رو در این حوزه بیان داشت: در حال حاضر طول خطوط اصلی ریلی کشور ۱۱۰۰۰ کیلومتر است که با احتساب خطوط فرعی و آنتنی طول کل شبکه ریلی کشور به ۱۴۰۰۰ کیلومتر میرسد. همچنین احداث ۹۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید در برنامه  کاری این شرکت قرار دارد.
بهره‌برداری از ۹۸۰ کیلومتر راه‌آهن در ۳ سال
وی افزود: از ۹۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تحت برنامه، نزدیک به ۳۳۰۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد که حدود ۳۰ درصد ریل‌های موجود کشور را تشکیل میدهد. از این میزان حدود ۹۸۰ کیلومتر در اولویت برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه قرار گرفت که شامل اتصال ریلی به کشورهای ترکمنستان و افغانستان، همچنین اتصال پنج مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان و آذربایجان شرقی از مسیر جدید به شبکه ریلی بود که سرانجام این پنج مرکز استان در سال‌های  ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل یادآور شد: برای اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی از مسیر جدید، راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد-تبریز در دستور کار قرار داشت که میانه-بستان‌آباد به بهره‌برداری رسید و طبق وعده رئیس جمهوری تلاش میشود ۴۴ کیلومتر باقیمانده تا تبریز تا پایان سال مالی ۹۹ در صورت تامین منابع لازم به بهره‌برداری برسد.
خادمی با بیان اینکه «طبق برآورد انجام شده، ارزش ریالی روز  این پنج پروژه بیش از  ۱۸ هزار میلیارد تومان است» گفت: این حجم از سرمایه گذاری رقم قابل توجهی است و امیدواریم از این مسیرها به خوبی برای رفاه عمومی و انتقال بار و مسافر استفاده شود.
بهره‌برداری از راه‌آهن خواف-هرات مشروط به امنیت داخلی افغانستان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل راه‌آهن خواف-هرات تا نقطه صفر مرزی در ایران گفت: در صورت برقراری شرایط مناسب امنیتی در افغانستان و تامین منابع لازم این خط به طول ۱۳۹ کیلومتر به بهره‌برداری میرسد.
وی گفت: بر اساس پیش‌بینیها تا پایان امسال یا بهار سال آینده، مجموع خطوط ریلی در دست بهره‌برداری به ۱۱۰۰ کیلومتر میرسد که البته این حجم از پروژه بدون احتساب تلاش‌ها و اقدامات شرکت راه آهن در خصوص احداث خطوط دوم، سوم و چهارم است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پایان یادآور شد: عملیات اجرایی اتصال استان‌های اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور از پیشرفت خوبی برخوردار هستند و در اولویت برنامه بهره‌برداری قرار دارد.
راه آهن خواف - هرات از کجا میگذرد؟
پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش میرود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع میکند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار میشود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ میرسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته به زودی به بهره‌برداری میرسد.
اهمیت این خط آهن
خط آهن هرات– خواف، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک ایران و افغانستان است. آن‌گونه که مسوولان دو کشور اعلان کرده‌‍‌اند، افتتاح این خط در افزایش جذب بارهای ترانزیتی و ارتباط با آب‌های آزاد و اروپا موثر است و با توجه به موقعیت ویژه افغانستان، بهره‌برداری از این راه‌آهن در افزایش امنیت منطقه نیز تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
این راه‌آهن در بخش ایران از راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب‌شرقی این منطقه در ایران ادامه می‌یابد. این خط ریلی هم‌چنین جاده تایباد- خواف و جاده معدن سنگان را در داخل خاک ایران به‌صورت زیرگذر قطع کرده و پس از عبور از ارتفاعات، در مجاورت نوارمرزی قرار میگیرد.
این خط پس از ورود به خاک افغانستان از ولسوالی غوریان به ولسوالی زنده‌جان و از آن‌جا به‌گفته والی هرات تا نزدیکیهای میدان هوایی هرات و تا جاده هرات- کابل امتداد می‌یابد.
با این حال، افغانستان و ایران، سالانه میلیون‌ها دالر کالا رد و بدل میکنند، اما زمینی بودن مسیر حمل‌ونقل باعث شده تا سرعت تبادل کالا با اکندی روبه‌رو شود و بر قیمت کالاها نیز تاثیرگذار باشد.
حداکثر سرعت قطارهایی که در این خط راه‌آهن حرکت میکنند، برای قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است.

اخیرا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرده بود که افغانستانیها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه‌گذاری ایتالیا استفاده کرده‌اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی امسال مصمم‌تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: