کد خبر: ۴۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزیر نفت:
گروه انرژی- نیاز واقعی کشتی ها برای سوخت کم سولفور یک و نیم میلیون تن است، اما وزارت نفت فقط ۴۵ هزار تن از این نوع سوخت تولید کرده است.پس از آنکه هفتم دی ماه و حدود 3 روز مانده به پایان اولتیماتوم سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی از عدم تامین سوخت کم سولفور برای کشتی های ایرانی خبر داد و تاکید کرد ز آنجا که این سوخت به اندازه کافی در کشور تولید نمی‌شود، خدمات‌دهی به کشتی‌های ایران در آب‌های بین‌المللی متوقف خواهد شد.

گروه انرژی شروع آنلاین ،بر اساس الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) تحت کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از تردد کشتی‌ها (MARPOL)، از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی که دو روز  به آغاز آن مانده است، تمامی شناورهای در حال تردد در آب‌های بین‌المللی ملزم به استفاده از سوخت‌های دارای سولفور کمتر از نیم درصد بوده و عدم رعایت این قانون موجب ممانعت از تردد کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و جریمه و توقیف آن‌ها در بنادر مختلف جهان می‌ شود.
بر این اساس بسیاری از کشورهای جهان پیشاپیش مقررات فوق را تصویب و اجرایی کرده اند، به عنوان نمونه «تایوان»از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرای این قانون را آغاز کرده است. قوانین مشابهی نیز از سال‌ها پیش به صورت منطقه‌ای در برخی از نواحی اروپا و کشور چین شده است و به اجرا در آمده است،  با این حال قانون جدید از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ کل جهان را شامل می‌شود.
مشکل به وزارت نفت مربوط نبوده است
پس از آن دهم دی ماه مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه مرکزی از تامین و توزیع نفت‌کوره کم‌سولفور موردنیاز کشتیرانی به صورت کامل توسط این منطقه خبر داد.
به گفته سعید جمشیدی مشکل اصلی در این زمینه عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت پیمانکاری طرف قرارداد شرکت کشتیرانی بوده است.
این مقام مسئول همچنین تاکید کرده بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به تعهدات خود در این زمینه به‌صورت کامل عمل کرده است و با توجه به اینکه متاسفانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با پیمانکاران حمل خود نتوانسته است برداشت کافی انجام دهد، مشکل به هیچ وجه مربوط به مجموعه وزارت نفت نبوده است.
هیچ کشتی ایرانی توقیف نشد

بیست و دوم دی ماه علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد تا کنون گزارشی از شرکت‌های کشتیرانی ایرانی و به خصوص دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش در خصوص توقیف یا اعمال جریمه علیه ناوگان حمل و نقل دریایی کشورمان به دلیل عدم رعایت دستورالعمل آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) مبنی بر لزوم استفاده از سوخت با سولفور نیم درصد دریافت نکرده ایم.
اعای وزارت نفت؛ می‌توانیم روزی ۱۵ هزار تن سوخت نیم درصد تولید کنیم
به گفته خجسته، وزارت نفت مدعی است که می‌تواند روزی ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور تولید کند اما در انتقال آن کمی مسأله دارند. تا هفته گذشته ۵ تا ۶ هزار تن سوخت با سولفور نیم درصد به ناوگان کشتیرانی‌های ایران تحویل داده شده بود که احتمالاً کمی بیشتر شده است. چون قرار بود شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، با چند پیمانکار حمل سوخت از پالایشگاه شازند به بندرعباس مذاکره کنند که این مشکل برطرف شده و توانسته اند با پیمانکار به توافق برسند.
وی در خصوص خرید سوخت نیم درصد سولفور از دیگر کشورها گفت: سازمان بنادر وظیفه‌ای ندارد که سوخت ناوگان را تأمین کند و این موضوع بر عهده خود شرکت‌های کشتیرانی است ولی ظاهراً برخی شرکت‌های سوخت رسان (بانکرینگ ها) از فجیره (امارات) و ترکمنستان که به طور طبیعی سوخت با سولفور پایین تولید می‌کنند، این نوع سوخت کشتی را خریداری کرده اند. ولی از حجم و رقم آن اطلاعی نداریم.
به تازگی نیز بیژن زنگنه اعلام کرد که مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم موجب ایجاد اختلال در کشتیرانی نخواهد شد.
وزیر نفت روز گذشته در جلسه‌ علنی دوشنبه مجلس و در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک درباره‌ چگونگی تامین سوخت با سولفور کم گفت: این سوال یک بار دیگر در اردیبهشت سال جاری از سوی آقای ساری نماینده اهواز مطرح شده و من به آن پاسخ دادم. اما ظاهرا از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح شود باید به آن پاسخ دهیم.
وی افزود:‌ در سال ۲۰۱۷ یک میلیون تن در روز تولید نفت کوره جهان بوده که ۲ درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده و با استاندارد وضع شده تطابق داشته است. در مجموع دو سوم نفت کوره تولیدی جهان که به عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای دو و نیم درصد دارد.
وی ادامه داد:‌ در حال حاضر که قرار است گوگرد نفت کوره زیر نیم درصد بیاید قیمت مازوت کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته است. کشور ما هم در شرایط عادی فعالیت پالایشگاهها مقدار نفت کوره‌ای که در روز تولید می‌کند ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به آبادان است و تصفیه مجدد می‌شود و تقریبا ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
زنگنه یاد آور شد:  راه حل تهیه نفت کوره با سولفور کم بهینه سازی پالایشگاهها است تا هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش یابد که این نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است و در شرایط فعلی دسترسی به آن به این سادگی امکان پذیر نیست.
وزیر نفت تاکید کرد:‌ من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حل هایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به قانونی که به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.
وزیر نفت یکی از راه حل ها را تجهیز کشتی‌ها به اسکرابر عنوان و خاطر نشان کرد:‌ این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند. کشتی‌ها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.
زنگنه خاطرنشان کرد:‌ روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می دهد. موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است. روش‌های دیگری هم هست مثل این که با روش‌های شیمیایی مازوت را مخلوط می‌کنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.
وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفت‌کش است که اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریم‌ها بر می‌گردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
زنگنه افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ وقتی نرخ‌های آن طرف آزاد است فکر نمی‌کنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانه‌ای برای سوخت نفتکش بگذاریم.  من اجازه ندارم به کسی که تولید می‌کنم بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت در پایان گفت: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید می‌توانید بخرید اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: