آخرین اخبار
کد خبر: ۳۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: اگرچه بیمه‌گذار بخشی از خسارت وارده توقیف نفتکش ایرانی را متقبل می‌شود اما پس از پیگیری قضایی و حقوقی از عامل وارکننده خسارت‌ یعنی کشور انگلیس هزینه آن را دریافت خواهد کرد. علی گلمرادی در گفتگو با خانه ملت درخصوص ضررهای مالی توقیف نفتکش گریس ۱ ایران توسط بریتانیا، گفت: میزان هزینه‌های تحمیلی این توقف، به نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی مرتبط می‌شود و با توجه به مفاد مندرج در قرارداد خسارت وارده نیز تقسیم خواهد شد.
این نماینده مجلس درخصوص نقش بیمه‌گذار در مقابل خسارت وارده به صاحبان نفتکش و محموله، توضیح داد: اگرچه بیمه‌گذار بخشی از خسارت وارده را متقبل می‌شود اما پس از پیگیری قضایی و حقوقی از عامل وارکننده خسارت‌ یعنی کشور انگلیس هزینه آن را دریافت خواهد کرد. وی با بیان اینکه تمام خسارت‌های مادی و معنوی توقیف نفتکش گریس۱ ایران متوجه کشور انگلیس است، ادامه داد: اگر در پی این اقدام سخیف و تنش‌زا هر نوع مشکلی ایجاد شود کشور انگلستان باید عملا پاسخگو باشد و خسارت‌های مالی ایجاد کرده را نیز متقبل شود اما چگونگی اخذ این خسارت نیازمند تحلیل حقوق دریایی و بین‌المللی است. گلمرادی با بیان اینکه طولانی شدن زمان پهلوگیری نفتکش گریس1 با یک میلیون بشکه نفت میزان خسارت مالی ایران را بیشتر خواهد کرد، اضافه کرد: به‌یقین مسئولان در مقابل حقوق ملت ایران کوتاه نیامده و پیگیر دریافت خسارت‌ها خواهند بود، مجلس نیز به‌عنوان وکلای ملت خواهان دریافت این خسارت مالی تا قران آخر است. به گفته گلمرادی میزان ضرر و زیان‌های مالی وارده به ایران به نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی بستگی دارد لذا طرف‌هایی که متوجه ضرر شدند باید میزان خسارت‌های وارده به هر یک را محاسبه کنند. این نماینده مجلس تاکید کرد: توقیف یک نفتکش به غیر از وارد کردن خسارت‌ به بیمه‌گذار، خریدار و فروشنده محموله، به دلیل آنکه مانع از یک سفر دریایی دیگر می‌شود خسارت‌های گزافی را به دنبال دارد و خسارت هر روز توقف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صاحبان کشتی حتی به دنبال دریافت حق توقف و نرخ سپرده کانتینر نیستند چراکه آنها می‌خواهند شناورشان زودتر آزاد شود، اظهار کرد: تخلیه هرچه سریع‌تر کشتی به آنها فرصت انجام یک سفر کامل دیگر دریایی خواهد داد، بنابراین صاحبان کشتی حتی درصورت دریافت خسارت باز هم به‌دلیل این توقف ضرر می‌کنند.

 

برچسب ها: شروع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: