کد خبر: ۳۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعه سازان و کاهش تولید، به نظر می‌رسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد.


به گزارش شروع آنلاین به نقل از ایرنا آرش محبی نژاد افزود: سیاستگزاران صنعت خودرو و به ویژه وزارت صنعت این روزها درگیر مسائل روزمره و جاری شده اند و بحران صنعت قطعه سازی به حدی رسیده که عمق آن برای مسئولان روشن و مشخص نیست. وی بیان داشت: کل توان صنعت قطعه سازی کشور رو به فلج شدن است، زیرا سرمایه‌های زیادی از این صنعت راکد مانده و همچنین خودروهای ناقص زیادی در کف کارخانجات رسوب کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه همه قطعه سازان در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، ادامه داد: دو خودروساز بزرگ کشور توان بازپرداخت بدهی‌های خود را ندارند، زیرا قیمت‌گذاری دستوری خودرو سبب شده تا خودروسازان در باتلاق ورشکستگی قرار بگیرند و قطعه‌سازان نیز که به طناب آنها وصل هستند همراه با آنها در حال ورشکستگی اند. وی بیان داشت: اختلافات داخلی در درون دولت بین سیاستگزاران صنعت خودرو یعنی بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد وجود دارد و همچنین اختلاف دیدگاه‌ها بین مجلس و قوه قضائیه با دولت سبب شده تا استراتژی واحدی برای صنعت خودرو وجود نداشته باشد. محبی نژاد یادآور شد: با گذشت هفت ماه از مصوبه دولت در خصوص اختصاص ۸۴۴ میلیون یورو به صنعت قطعه‌سازی، تا امروز حتی یک یوروی آن پرداخت نشده است. وی اظهار داشت: کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سبب شده تا امسال نیز به هیچ عنوان برای تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه کل تولید خودرو خوش بین نباشیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان افزود: مشکلات صنعت قطعه سازی و صنایع وابسته در حالی است که تحریم‌های داخلی این روزها بیش از تحریم‌های آمریکایی‌ها این صنایع را درگیر کرده است. وی گفت: اکنون مطالبات زنجیره تأمین خودروسازان از صنعت خودروسازی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است، این در حالی است که هنوز قیمت قطعات به روز رسانی نشده و حتی قراردادهای برخی قطعه‌سازان با خودروسازان با دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است و از اصلاح قیمت مواد اولیه نیز خبری نیست. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بیان داشت: آینده صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به شدت مه آلود است و به جز وعده‌های پوچ و توخالی و بدون پشتوانه مسئولان که امیدبخشی کاذب ایجاد می‌کند، اقدامی را شاهد نیستیم. وی یادآور شد: پارسال ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار صنعت قطعه سازی تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر دیگر تعلیق شده بودند، اما با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات یاد شده، تعداد ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای تعلیق شده به سرکار برگشتند، اما با اتمام اثر موقت تسهیلات یادشده و کاهش تولید به نظر می‌رسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خاطر نشان کرد: ۹ هزار میلیارد تومان معوقات خودروسازان و بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده در کف کارخانجات (معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه)، جز سوء تصمیم گیری و کج سلیقگی صنعت خودرو نام دیگری ندارد.

 

برچسب ها: شروع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: