آخرین اخبار
کد خبر: ۳۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مجموع مطالبات زنجیره خودروسازی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است
گروه صنعت، معدن و تجارت: اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد. پس از آن قرار شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت های ارزی نیست.

به گزارش شروع آنلاین، بررسی گزارش های آماری نشان می دهد که حدود هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنان و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از کالاهای ایرانی شود که تولید آنها با دانش فنی روز و بومی سازی شده همراه است. با این حال رکود ایجاد شده در فضای فعالیت و تولیدی قطعه سازان طی ماه های گذشته موجب شد تا میزان تولید خودروسازان داخلی کاهش پیدا کرده و به مرور شاهد ایجاد نا بسامانی هایی در بازار خودرو باشیم.

مدتی قبل بود که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی، به زودی شاهد تزریق 100 هزار خودروی جدید به بازار خودرو خواهیم بود. همچنین مسئولان وزارت صمت وعده داده اند که تا پایان شهریورماه وضعیت خودروهای پیش فروش شده سال گذشته تعیین تکلیف شود. همچنین رایزنی های برای تسهیل ترخیص مواد اولیه و قطعات در گمرک مانده انجام شده است. با این حال هنوز هم بسیاری از فعالان صنعت قطعه سازی از عدم پرداخت مطالبات شان گلایه دارند و ادامه این موضوع را عامل ایجاد مشکلاتی در چرخه تولید کشور معرفی می کنند.

در همین حال روز گذشته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: گوش شنوایی برای شنیدن درد صنعت قطعه سازی نیست، جان، مال و ناموس قطعه سازان در معرض خطر است. مسئولان این صنعت را دریابند. آرش محبی نژاد در گفتگو با ایرنا با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان افزود: مجموع مطالبات زنجیره خودروسازی کشور به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده آن مطالبات معوق بوده و هیچ برنامه مشخصی برای پرداخت آنها نیز ارائه نشده است. وی با بیان اینکه در زمینه تخصیص نقدینگی ارزی به قطعه سازان نیز اتفاق جدیدی را شاهد نبوده ایم و حتی یک یورو از این تسهیلات وعده داده شده پرداخت نشده، گفت: صنعت قطعه سازی قربانی تحریم ها شده و تاوان تحریم صنعت خودرو را می پردازد.

این مقام صنفی اظهار داشت: هرچند خودروسازی به عنوان صنعتی نیمه دولتی، با مشکلات، زیان انباشته و کمبود نقدینگی مواجه است، اما در عمل این قطعه سازان هستند که زیر چرخ سنگین آسیاب خودروسازان و تامین کنندگان دولتی مواد له شده و گوشی برای شنیدن فریادهایشان وجود ندارد. وی یادآور شد: مسئولان در این میان فقط به گفتار درمانی بسنده کرده و مرتب وعده و وعید می دهند، اما اکنون صنعت قطعه سازی به جایی رسیده که مال، آبرو و جانشان در گرو عملکرد سیاستگذاران صنعت خودرو و خودروسازان است. محبی نژاد ادامه داد: تصمیمات نادرست یا عدم تصمیم گیری به موقع سیاستگذاران خودرو و از طرفی عملکرد قطعه سازان در نحوه تعامل و ایفای تعهداتشان در قبال قطعه سازان، سبب شده تا زیان و بحران قطعه سازان هر روز بیشتر شود. وی بیان داشت: امروز قطعه سازان به جای تفکر، تصمیم گیری درست و مدیریت، با مسائل روزمره از جمله ورشکستگی، زندانی شدن به دلیل بدهی های بانکی، مسدود شدن حساب ها، توقیف اموال، ممنوع الخروجی و حتی دستگیری اعضای خانواده های خود (به دلیل حضور در هیات مدیره شرکت ها) مواجه اند و بر این اساس، جان، مال و ناموس شان در معرض تهدید بوده و منوط به عمل خودروسازان به تعهداتشان است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد: حق قطعه سازانی که در دوره های اول و دوم تحریم ها جانانه جنگیدند و قطعات و ملزومات مورد نیاز صنعت خودروسازی را تامین کردند، این نیست. وی به تجاری شدن بیش از ۱۶ هزار دستگاه خودرو از سوی ایران خودرو در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: این مساله و همچنین افزایش شمارگان تولید خودروسازان، حاصل تلاش قطعه سازان است و به همین دلیل باید به داد این صنعت رسید. محبی نژاد گفت: هرچند قوانین و مقررات اشتباه از جمله قیمتگذاری دستوری شرایطی را ایجاد کرده که خودروساز نیز از سر ناچاری به فعالیت خود ادامه می دهد، اما از نظر عرفی، اخلاقی و قواعد تجاری نباید مشکل فقط به زنجیره تامین خودروسازان تحمیل شود. وی با بیان اینکه قطعه سازان عاشق منافع ملی شان هستند و تا پای جان به تعهداتشان عمل می کنند، افزود: اگر امروز هیچ صدایی از قطعه سازان به گوش نمی رسد، به معنای مساعد بودن اوضاع نیست، بلکه دیگر آهی برای آنان باقی نمانده و توان احقاق حقوق خود را ندارند. این مقام صنفی اضافه کرد: بیمه، مالیات، شهرداری ها و سایر دستگاه های خدمات رسان حتی یک روز از مطالبات خود در قبال قطعه سازان چشم پوشی نمی کنند، اما در مواجهه با خودروسازان چنین عملکردی ندارند.

همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان با بیان اینکه گردش مالی صنعت خودروسازی صدهزار میلیارد تومان است، گفت: مجموع طلب قطعه سازان از تمام خودروسازان داخلی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان است. به گزارش ایسنا، ابراهیم احمدی با اشاره به اینکه امروز زنجیره قطعه سازی و صنعت خودرو شرایط خاصی دارد، اظهار کرد: اکنون علاوه بر تحریم‌های خارجی، درگیر تحریم‌های داخلی نیز هستیم. وی با نگاه به صنعت خودرو طی سال‌های گذشته به خصوص از سال ۹۰ به بعد، گفت: متأسفانه در این سال‌ها صنعت خودروسازی کشور آزادی عمل نداشت، در حالیکه تمام صنایع از جمله فولاد، آلومینیوم و مس افزایش قیمت داشتند، اما با بی مهری صنعت خودرو از افزایش قیمت آن جلوگیری شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه پیش فروش خودروها نیز تحت فشار شرایط خاص کشور انجام شد، افزود: برای جلوگیری از ورود مردم به بازار سکه و ارز، سیاست پیش فروش خودرو در پیش گرفته شد. احمدی با بیان اینکه با وجود چالش‌های زیاد، می‌توان با تبدیل چالش‌ها به فرصت، قطعات خودرو را بومی سازی کنیم، تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته بیشترین عمق ساخت داخل قطعات خودروهای سواری مربوط به استان اصفهان بوده و امیدوارم عمق ساخت داخل خودروهای سواری در استان افزایش یابد. وی درخصوص طلب قطعه سازان از شرکت‌های خودروساز داخلی، گفت: مجموع طلب قطعه‌سازان از تمام خودروسازان داخلی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون بازه زمانی پرداخت بدهی قطعه سازان ۱۲۰ روزه تعیین شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان با بیان اینکه بعضاً مطالبات به قدری بالاست که در بازه زمانی ۱۲۰ روز امکان پرداخت آن وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل قطعه سازان خرید نقدی قطعات و مواد اولیه مورد نیازشان است، در حالیکه طلب خود را باید در موعدی ۱۲۰ روزه دریافت کنند. وی یادآور شد: گردش مالی صنعت خوردوسازی صد هزارمیلیارد تومان است.

برچسب ها: شروع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: