کد خبر: ۳۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
کارشناس اقتصادی در گفت و گو با « شروع » عنوان کرد :
گروه اقتصاد کلان : لایحه بودجه ۱۳۹۸ در حالی بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق وارد صحن علنی مجلس شده که سقف آن تا ۳۶ هزار میلیارد تومان رشد داشت.

لایحه‌ای که دولت در چهارم دی ماه به عنوان پیش‌بینی مالی خود در سال آینده به مجلس ارائه کرد با سقف کلی ۱,۷۰۳ هزار میلیارد تومان بسته شد بود، اما بعد از بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق در نهایت با سقف کلی ۱۷۳۹ هزار میلیارد تومان برای بررسی توسط نمایندگان به  صحن علنی آمد.

لایحه ۱۷۰۳ هزار میلیاردی شامل ۴۷۸ هزار میلیارد تومان "بودجه عمومی" و همچنین ۱,۲۷۴ هزار میلیارد تومان "شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها" بود که در ادامه ۳۶ هزار میلیارد تومان به کل آن اضافه شده است.یکی از دلایل این افزایش به این بر می‌گردد که دولت در لایحه پیش‌بینی کرده است که در صورتی که منابع عمومی نسبت به ارقامی که متن لایحه پیش‌بینی شده اضافه‌تر وصول و همچنین اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شود، می‌توان تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به سقف لایحه بودجه اضافه کند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی تحریم های آمریکا ، وضعیت همکاری اروپایی ها با ایران ، تنش های منطقه و از همه مهمتر گرانی های افسار گسیخته بر بودجه تاثیر گذار است ،این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، توجه ویژه‌ای به پایداری اقتصاد در برابر تحریم‌ها داشته و این امر یکی از شاخصه‌های مهم این لایحه است.
آلبرت بغزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار روزنامه «شروع» درباره ویژگی های بودجه سال 98 گفت: هر سال مسئولان به مردم وعده می‌دهند که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا خواهد کرد و شرایط برای اقتصاد کشور بهتر می‌شود، اما در هفته های پایانی سال و در زمان تصویب لایحه بودجه مساله ای که دیده می شود، این است که کاهش وابستگی بودجه به نفت امر با شکست مواجه می‌شود و دولت این وعده را برای سال‌های بعدی تکرار می‌کند.
این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به ویژگی های مهمی که برای بودجه باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: درباره ارقام بودجه صحبت های مختلفی را می توان مطرح کرد، اما اگر نخواهیم به اعداد بپردازیم باید بگوییم که بودجه های سالانه باید دو ویژگی مهم داشته باشد که به نظر من بودجه سال 98 ندارد؛ اول اینکه باید عملیاتی باشد؛ یعنی با بودجه‌ریزی عملیاتی به این ارقام رسیده باشیم، در حالی که ما فقط نسبت به سال قبل، اعدادی را رشد داده‌ایم یعنی با روشی سنتی این بودجه‌ریزی انجام شده است.
بغزیان با بیان اینکه شاخص دومی که بودجه ۹۸ باید داشته باشد، هماهنگی با شاخص‌های توسعه است؛ ادامه داد: ما در کشور یک برنامه توسعه ۵ ساله داریم که این بودجه باید یک پنجم از آن را پوشش دهد و با آن در یک راستا باشد، اما من چیزی در این رابطه که بودجه مطابق برنامه توسعه است ندیده‌ام. در نتیجه اهدافی مثل اشتغال، ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی به‌طور شانسی و باری به هر جهت ممکن است رخ دهد، اما در قالب برنامه نخواهد بود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه به لزوم برنامه ریزی و بودجه ریزی براساس اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ارقام نشان نمی‌دهند که بودجه چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم شده، اما باید دانست با توجه به اضطرار‌هایی که وجود دارد اولویت‌ها خوب تنظیم شده اند و قسمت‌هایی مثل بحران آب یا تولید داخلی خوب دیده شده‌اند، اما چیزی که مسلم است اینکه بودجه ۹۸ هدف ندارد یعنی مشخص نیست که قرار است ما را به چه رشد اقتصادی برساند بلکه صرفا سند مالی دولت است، ضمن اینکه مشخص نیست بخش خصوصی و سایر بخش‌ها چقدر همراه این بودجه خواهند بود تا به رشد و اشتغال مطلوب برسیم.
این مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بحث عدم شفافیت در بودجه همیشه وجود داشته است، ادامه داد: هر سال گفته می‌شود بودجه شفاف نیست. بحث شفاف سازی در مورد نهاد‌ها و بخش‌هایی است که اصلا نیاز به بودجه ندارند و اگر در اعداد ریز شویم می‌بینیم که یکسری از شرکت‌ها هستند که اصلا ربطی به دولت ندارند، اما بودجه دریافت می‌کنند که این روند باید هر سال محدودتر شود تا سوءاستفاده از بودجه کمتر شود و منابع مالی صرف هزینه‌های لازم برای کشور شود.
این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه کسری بودجه صرفا یک اتفاق منفی نیست، خاطرنشان کرد: سوال این است چرا باید در ایران نگران کسری بودجه بود؟ زیرا اگر کسری بودجه ناشی از اجرای یکسری طرح‌های توسعه‌ای باشد، لزوما اتفاق بدی نیفتاده است زیرا منجر به تولید می‌شود و افزایش تولید هم درآمدهای مالیاتی دولت را بالا می‌برد و به تدریج کسری بودجه برطرف می‌شود.
بغزیان تصریح کرد: در کشورهایی مانند ایران، کسری بودجه اغلب به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمدی دولت‌ها به وجود می‌آید که این سبب می‌شود به جای تولید، صرفا هزینه‌ها افزایش یابد. به بیان دیگر دولت‌ها در ایران صرفا نقدینگی را افزایش می‌دهند بدون آنکه پشتوانه تولیدی داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: یک نکته را باید در نظر گرفت، دولت‌ها در ایران هیچ‌وقت کسری بودجه واقعی را اعلام نمی‌کنند و کسری بودجه‌ای که اعلام می‌شود رقمی است که صرفا روی کاغذ آمده است. کسری بودجه واقعی سبب می‌شود تا قیمت‌ها رشد کنند و البته محاسبه آن سخت‌تر است ولی قطعا رقم کسری واقعی بیش از ارقامی است که تاکنون اعلام شده است.

برچسب ها: شروع ، بودجه 98
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: