آخرین اخبار
کد خبر: ۲۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شروع، روند افزایش نرخ بلیت حمل و نقل عمومی از سال 96 را بررسی کرد :
با افزایش نرخ حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا یک رویاست.
گروه اجتماعی- سارا غضنفری
اواخر سال 96 خبری مبنی بر افزایش نرخ بلیت مترو بر حاشیه های معاون جنجالی شهردار سابق افزود. معاون پر سر و صدای شهردار تهران که هنوز التهابات طرح جدید ترافیکی اش فروکش نکرده است و واکنش ها نسبت به طرح جدید ادامه دارد،چندی پیش پیشنهاد افزایش نرخ بلیت مترو را این گونه توجیه کرد: «ارزان کردن خدمات به نفع مردم نیست و دود آن به چشم مردم می‌رود. حمایت از مردم، خدمات رسانی بهتر و کاهش ازدحام افراد در مترو اولویت ماست و طبق نظرسنجی ‌های انجام شده، بیش از ۶۰ درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند که با افزایش قیمت بلیت مترو موافق هستند.»
محسن پورسید آقایی، معاون شهردار اسبق تهران(محمدعلی نجفی) که پیش از این و در توضیح مزایای تغییر طرح ترافیک تهران از کاهش هزینه‌های مردم در پی اجرای طرح جدید سخن می‌گفت و مدعی بود با تغییر طرح هیچ سود مالی نصیب شهرداری تهران نخواهد شد، حالا که هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی را با طرحش کاهش داده، به فکر افزایش هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی برای دیگر شهروندان است!
+از اول اردیبهشت نرخ جدید بلیت مترو می آید

در همین زمینه روز گذشته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران، گفت:«دستورالعمل های لازم برای اعمال نرخ های جدید مترو تدوین شده و از اول اردیبهشت این مصوبه اجرایی می شود.»
فرنوش نوبخت ، با بیان اینکه قیمت بلیت مترو به صورت غیررسمی به شرکت بهره برداری اعلام شده است، افزود: «اما هنوز مصوبه رسمی قیمت بلیت مترو در سال ۹۷  به ما ابلاغ نشده است.»
او ادامه داد: «در حال حاضر فعالیت‌های لازم برای ابلاغ نرخ جدید بلیت مترو از اول اردیبهشت در حال انجام است.» از دیگر سو، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت کرایه حمل ونقل عمومی باید کمتر از نرخ تورم باشد افزایش نرخ ۷ درصدی اتوبوس را منطقی دانست.مجید کیان پور ، در واکنش به افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ بلیت اتوبوس ها، گفت: «بهتر است نرخ بلیت اتوبوس ثابت بماند و دولت مابه التفاوت آن را پرداخت کند.» این نماینده مجلس شورای اسلامی، افزود: «نرخ کرایه حمل ونقل نباید به گونه ای افزایش یابد که انگیزه شهروندان جهت استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی را کمرنگ کند و از سویی فشار مضاعفی به مردم وارد شود.» او با بیان اینکه دولت نرخ تورم را 9 درصد اعلام کرده است، گفت: «افزایش قیمت کرایه ها باید کمتر از نرخ تورم باشد از این رو افزایش نرخ 7 درصدی اتوبوس منطقی به نظر می رسد و باید این موضوع را مدنظر قرار داد اما اکنون شاهد افزایش نرخ 10 تا 15 درصدی بلیت در سیستم حمل و نقل عمومی هستیم.»
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، با یادآوری اینکه افزایش نرخ غیرمنطقی بلیت اتوبوس کاهش استفاده شهروندان و به تبع آن افزایش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت را به دنبال دارد، ادامه داد: «افزایش نرخ منطقی حمل ونقل عمومی به کاهش و روان کردن ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند.» همچنین ضرورت گسترش و توسعه شبکه حمل ونقل عمومی را نباید از نظر دور داشت.نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت گسترش و توسعه شبکه حمل ونقل عمومی، تصریح کرد: «در کنار گسترش حمل ونقل، نوسازی آنها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.»

+افزایش نرخ بلیت و افزایش آلودگی هوا
سالیان سال است که پایتخت با معضل آلودگی هوا، علی الخصوص در فصل زمستان مواجه می شود. طرح های زیادی برای کاهش این مسئله اجرایی شد. از نفروختن طرح ترافیک تا ممنوعیت خروج از منزل با ماشین شخصی با اجرای طرح زوج و فرد از در منزل! اما واقعیت این است که این طرح ها فقط در بازده زمانی یک الی دو روز تا بهتر شدن هوا، نتیجه بخش بوده است و در واقع درمان اصلی نیست. از دیگر سو، کشورهایی که با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی را سرلوحه اقدامات خود برای سلامت مردم قرار داده اند. اما تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی چه المان هایی دارد؟ وقتی هزینه رفت و آمد با حمل نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو را افزایش دهیم نمی توان انتظار داشت تا مردم ترغیب شوند از حمل و نقل عمومی به جای وسیله شخصی استفاده کنند و در کاهش آلودگی هوا دخیل باشند.

+بررسی روند افزایش نرخ بلیت از سال 96

در پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران و در بررسی لایحه نهایی قیمت بلیت مترو در سال ۹۷ محسن پورسید آقایی، معاون شهردار اسبق تهران(محمدعلی نجفی) حضور یافته بود و برخی افزایش‌های لحاظ شده در این لایحه را این گونه تشریح کرد: «ارزان کردن خدمات به نفع مردم نیست و دود آن به چشم مردم می‌رود. حمایت از مردم، خدمات‌رسانی بهتر و کاهش ازدحام افراد در مترو اولویت ماست و طبق نظرسنجی‌های انجام شده بیش از ۶۰ درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند که با افزایش قیمت بلیت مترو موافق هستند.» او در ادامه و در حالی که از منبع نظرسنجیِ عجیب اشاره شده، یاد نکرده بود، افزایش قیمت بلیت مترو از ۸۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان را هم حاوی یک «کاهش» هزینه خواند و گفت: «قیمت تمام شده بلیت مترو در سال آینده کاهش یافته است؛ امسال قیمت تمام شده بلیت ۲۳۴۰ تومان بود و این رقم برای سال آینده به ۲۲۷۰ تومان کاهش یافته است.»
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه پرداخت یک سوم از قیمت بلیت بر عهده مردم است، بار دیگر به محاسبات عجیب روی آورد تا نتیجه بگیرد که امثال قیمت بلیت تک سفره با لحاظ کردن تخفیفاتی که وی و همکارانش در نظر گرفته‌اند، سهم مردم را به کمتر از یک سوم کاهش خواهد داد؛ نکته‌ای که بر اساس آن جا دارد شهروندان از مدیران شهرداری بابت گران کردن بی سابقه قیمت بلیت تشکر هم بکنند!
این تشکر کردن زمانی ضروری‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم معاون شهردار تهران در خصوص افزایش ۷۰۰ تومانی قیمت بلیت مترو در یک مسیر (یعنی افزایش ۸۷.۵ درصدی نرخ بلیت)، گفته: «پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در این زمینه ۲۰۰۰ تومان است»؛ جمله‌ای که معنایش این است که پورسید آقایی و همکارانش ۲۰۰۰ تومان را به ۱۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند!استدلالی که البته برای افزایش چند برابری قیمت بلیت مترو در مسیر تهران به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) صادق نیست، چون در آنجا ایشان پیشنهاد افزایش ۴ هزار تومانی قیمت بلیت را ارائه داده‌اند و خواستار ۶ هزار تومانی شدن بلیت در این مسیر هستند. موضوعی که معاون شهردار دلیلش را نیازمندی این خط به تجهیز خوانده است. یعنی تجهیز خطی که به تازگی افتتاح شده، اما آنقدر ایراد دارد که لازم است برای رفع آن دست در جیب شهروندان کرد!افزایش هزینه بلیت مترو در تهران و حومه آن در حالی مدنظر معاون شهردار تهران است و برای توجیه آن، از نظرسنجی‌های مردمی و موافقت گسترده سخن به میان می‌آید که همگان بر این باورند موثرترین راهکار مقابله با آلودگی هوا و کاهش ترافیک در شهر‌هایی مانند تهران، گسترش حمل و نقل عمومی و ارزان کردن آن است.
این در حالی است که بی آنکه قدمی در راستای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه آن برداشته شود، نسخه پورسیدآقایی برای تهران، گران کردن هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی است و وی مدعی است با این افزایش می‌توان کیفیت خدمات را بالا برد. ادعایی که بر مبنای آن می‌توان پرسید آیا اشکالات موجود در ناوگان حمل و نقل ناشی از قصور مردم است که باید هزینه آن توسط آن‌ها و از جیبشان پرداخت شود؟
اکنون بیایید فرض را بر صحت نظرسنجی صورت گرفته و موافقت ۶۰ درصدی مردم با نرخ بلیت مترو بگذاریم. آیا اگر اکثریت مردم با کاهش نرخ بلیت موافق باشند، مسئولان نرخ بلیت را کاهش خواهند داد؟ در صورت کاهش، هزینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چه خواهد شد و از جیب چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ در ثانی، آیا موافقان نظرسنجی خبر داشتند که قرار است بلیت ۸۰۰ تومانی به ۱۵۰۰ تومان تبدیل شود و آیا اساسا این میزان افزایش با هیچ متر و معیاری در کشورمان همخوانی دارد؟ به راستی مرز افزایش قیمت کجاست؟
همه این‌ها در حالی است که پورسیدآقایی از پرداخت نشدن سهم دولت در هزینه‌های حمل و نقل عمومی گلایه می‌کند و می‌گوید: «براساس قانون یک سوم آن را باید دولت، یک سوم مردم و یک سوم را شهرداری بدهد که دولت یک سوم خود را علی‌رغم اینکه فکر می‌کردیم با تغییر شهرداری و مدیریت شهری ارائه بدهد تا این تاریخ نداده است.» بنابراین، آیا نباید پرسید چرا مدیران شهرداری به دنبال دریافت طلبشان از دولت نیستند و ترجیح داده‌اند آن را با گران کردن بی سابقه قیمت‌ها و از جیب مردم دریافت نمایند؟ آیا این رفتار نشان نمی‌دهد که مسئولان شهرداری دیوار مردم را کوتاه‌تر از همه یافته‌اند و تلاش دارند از این موضوع نهایت استفاده را ببرند؟!
+ قیمت بلیت در حومه و مرکز شهر متفاوت باشد!
از دیگر سو، واکنش اعضای شورای شهر تهران به افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو جالب است. روز گذشته محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد من این است که قیمت استفاده از حمل‌ و نقل عمومی به مانند طرح ترافیک باشد به گونه ای که در حومه و مرکز شهر متفاوت باشد.»
محمود میرلوحی درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 97 گفت: «به علت فعالیت استارت‌آپ‌ها و تاکسی‌های اینترنتی باید به سمت رقابتی شدن پیش برویم و برای رسیدن به این مهم افزایش قیمت صلاح نیست.»
او با اشاره به هزینه‌هایی که شهرداری در این زمینه متحمل می‌شود، گفت: «به عنوان مثال قیمت تمام شده مترو برای ما 2 هزار و 300 تومان است که از این رقم به صورت میانگین مردم تنها 800 تومان پرداخت می‌کنند، همچنین اگر هنگام سوار شدن به اتوبوس 500 تومان کارت می‌کشند، 500 تومان نیز شهرداری می‌پردازد و نمی‌توان منکر این امر شد که برای بهبود شرایط موجود، افزایش قیمت امری طبیعی است و با این روش می‌توان تعداد وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد و کیفیت آن‌ها را ارتقاء بخشید.»
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که به هر حال شما موافق افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی هستید یا خیر، گفت: «پیشنهاد من این است که قیمت استفاده از حمل‌ و نقل عمومی به مانند طرح ترافیک باشد به این شیوه که در مراکز اصلی شهر به خاطر وجود استارت‌آپ‌ها افزایش نیابد اما در حاشیه شهر و اماکنی که استارت‌آپ‌ها کمتر در آن ورود می‌کنند تاکسی باشد و قیمت‌ها نیز افزایش یابد.»
او با تاکید بر اینکه تاکنون سازمان تاکسیرانی نرخ‌ها را تعیین می‌کرد اما از این پس مردم باید تعیین کننده نرخ باشند، گفت: «کیفیت خدمات باید تعیین کننده نرخ باشد.»
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با توسعه حمل‌ونقل عمومی به سمت ممنوع کردن تردد اتومبیل‌های شخصی می‌رویم، گفت: «باید آن‌قدر هزینه استفاده از اتومبیل‌های شخصی برای افراد افزایش یابد تا هیچ مزیتی نسبت به حمل و نقل عمومی برای مردم نداشته باشند.»
میرلوحی خاطرنشان کرد: «راه‌های افزایش هزینه استفاده  از اتومبیل شخصی از طریق گرفتن عوارض اتوبانی، پارکینگ‌های حاشیه‌ای، افزایش قیمت سوخت، هزینه ورود به طرح ترافیک و جریمه اتومبیل‌های تک‌سرنشین میسر می‌شود.»

+گسترش حمل و نقل عمومی موثر در کاهش آلودگی هوا

از دیگر سو، درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا «حسن احمدی» کارشناس محیط زیست، می گوید:« گاهی افراد ناگزیر به استفاده از خودروی شخصی هستند اما تردد غیر ضروری در سطح شهرهای بزرگ در صورتی که زیرساخت حمل ونقل عمومی فراهم باشد، تنها با حس راحت طلبی و خودخواهی قابل توجیه است. بنابراین اگر قرار باشد مشکل ناشی از آلودگی های تحمیلی حذف شود باید وسایل حمل و نقل عمومی توسعه یابند و زیرساخت استفاده از آن فراهم شود. به عنوان نمونه میزان پوشش این وسایل در سطح شهر بایستی به گونه ای باشد که دسترسی آسان و رفاه شهروندان را فراهم آورد. برای دستیابی به این مهم، نخست باید آسیب های موجود شناسایی و سپس با استفاده از روش های مختلف، فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نهادینه شود.»
واقعیت این است که ماجرای آلودگی هوای پایتخت، افزایش نرخ حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه و گسترش این ناوگان در حاشیه های استعفا و انتخاب شهردار قدیم و جدید گم شده است و پایتخت همچنان درگیر حاشیه های سیاسی است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: