کد خبر: ۲۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گفت و گوی «شروع» با علی مسعودی (مشهدی)
علي مسعودي يکي از کمدين‌هاي مطرحي است که در اين سال‌هاي اخير مورد توجه اهالي رسانه و سينما بوده است. بازيگري که با حضور در استندآپ‌هاي «خندوانه» به شهرت رسيد و خيلي سريع به چهره اي شناخته شده درخشيد.
اين کمدين و بازيگر مي‌گويد نزديک 40 طرح در خانه‌اماده دارد و وقتي هم به تلويزيون مي‌برد اکثر طرح‌هايش رد مي‌شود، اما بعد از مدتي مي‌بيند مشابه طرح‌هاي او ساخته مي‌شود. او معتقد است که گرفتاري‌ها و مشکلات خيلي زياد است، اما او الکي‌خوش است و تنها مي‌خندد در حالي که داستان غم‌انگيزي داشته است.با او از "خندوانه" تا روزگاري که سپري مي‌کند به صحبت نشسته‌ايم که در زير مي‌خوانيم.
*در بعضي موارد ديده‌ايم که در سينما و يا تلويزيون، سياست و هنر در هم آميخته مي‌شود. شما در قالب يک شخصيت طنز تاکنون با سياست شوخي کرده‌ايد؟
سياست آدم‌هاي بزرگي مي‌خواهد که آن‌ها وارد اين عرصه مي‌شوند. من شامل آن نمي‌شوم. يک هنرمند و ورزشکار که وارد سياست نمي‌شود. يک هنرمند مي‌رود براي مملکت خود افتخار کسب مي‌کند. من حق ندارم درباره تحريم و تعرفه‌هاي آن حرف بزنم، چرا که دو سال وزير امور خارجه ما براي اين موضوع زحمت کشيده است. بعد من اين وسط بگويم به نظر من.... اين موضوع خنده‌دار مي‌شود. هنر براي هنرمندان آن‌قدر مهم و ارزشمند است که نبايد با سياست درآميخته شود. هنرمند و يا ورزشکار هم که کاري به سياست ندارند. از طرفي درباره سياست بايد بگويم که آن‌قدر بايد مطالعه داشته باشيد که به خواهيد نظر خود را درباره مردم و جامعه بدهيد.
*گاهي در کارهاي طنز با سانسور روبرو مي‌شويم. اين موضوع مرزبندي براي هنرمندان طنز دارد يا خير؟
کليات را تصويب نکردند که بر مبناي آن ما حرکت کنيم. بعضي خط قرمزها بر اساس سليقه‌هاي يک شخص در تلويزيون اعمال مي‌شود.
*فرق بين طنز سخيف و طنز خلاقانه از نگاه شما که آشنا با اين عرصه هستيد، چيست؟
مشکل سينماي ايران فيلم‌هاي طنز و يا فيلم‌هاي جدي باشد، هيچ فرقي نمي‌کند، همچنان مشکل اکثر فيلم‌هاي ايراني، فيلمنامه است. در حال حاضر خود ما خط قرمزها را به وجود مي‌آوريم. يک زماني تلويزيون ايران و سينما تهيه‌کنندگان بزرگي داشتند که اکثر آن‌ها بر اساس اعتبار نامي‌که داشتند، يک پروژه را در دست مي‌گرفتند، اما در حال حاضر من تهيه‌کننده‌اي را مي‌بينم که 27 سال بيشتر سن ندارد. اصلاً فکر مي‌کنيد يک تهيه‌کننده جوان چه تجربه‌اي را پشت سر گذاشته است. خيلي از تهيه‌کننده‌هايي که در دهه 60 و 70 کار مي‌کردند، در اين دوره کمتر در سينما حضور دارند. کساني همانند محمد تخت‌کشيان و يا منوچهر محمدي در آن دوران، بله قربان و چشم قربان خيلي از مديران نبودند. آن‌ها اغلب براي ساخت فيلم‌ها تلاش مي‌کردند و به بحث و گفت‌وگو مي‌نشستند، چرا که زماني دوران مديريت در سينما را هم چشيده بودند و مي‌دانستند که مسير را چگونه براي ساخت يک فيلم طي کنند. من فکر مي‌کنم در اين دوره کساني که تجربه سينمايي داشته باشند، کمتر شده‌اند.
*از چه زماني کار طنز را شروع کرديد؟
بيست سال پيش وقتي يک جوان شهرستاني با بيست آيتم رفتم پيش مهران مديري با روي باز قبولم کرد و برخورد خيلي خوبي با من داشت. بعد از مديري، رضا عطاران عزيز که درست نوشتن را يادم داد و طي اين سال‌ها عين کوه پشتم ايستاد و مجيد صالحي عزيز با اينکه سنن از من کوچک‌تر بود ولي هميشه برايم بزرگي کرد و نگذاشت هيچ‌وقت کم بياورم. و اين اواخر هم رامبد جوان که با برنامه خوب " خندوانه" بيشتر در بين مردم شناخته شدم. زمان دوستي من و رامبد جوان به 10 سال گذشته برمي‌گردد. حس مي‌کنم با اين برنامه‌هاي متنوع در سيما، فصل تازه‌اي از زندگي من آغاز شد.

*چرا نويسنده خوب در سينما و تلويزيون نداريم يا اگر هم هستند تعداد محدودي هستند که هر سال فعاليت مي‌کنند؟
زماني که من مجموعه سه در چهار را مي‌نوشتم، باور کنيد کل طرح يک صفحه و نيم بود، اما از طرحي که من نوشته بودم، نيم‌صفحه کم شد. الان من با لقب علي مشهدي را در سال 1393 اذيت کردند که اصلاً دوست ندارم يک خط فيلمنامه بنويسم و يا طرحي را با تلويزيون مطرح کنم. بارها شده که يک طرح من نوشتم و تحويل صداوسيما دادم، اما هشت ماه زمان برده و بعد به من گفتند که‌امکان ساخت آن وجود ندارد. در واقع 8 ماه از عمر من بيهوده گذشت. هيچ‌کس هم پاسخگو نيست. من ضربه بدي از اين موارد خورده‌ام به همين دليل يک روزي داستان غم‌انگيز زندگي‌ام بين سال 1390 تا 1393 را خواهم نوشت و خواهم ساخت. در عين حالي که مردم مي‌خندند، گريه هم مي‌کنند. همه ما درد و مشکلات زيادي را گذرانده‌ايم.
*علاقه‌اي به کارگرداني در سينما و تلويزيون را داريد؟
من واقعاً به کارهاي تلويزيوني علاقه‌مند هستم، اما خيلي دلخورم. چرا بايد خانه‌نشين باشم، بايد مدير به من زنگ بزند و بگويد علي مسعودي چه طرحي در دست داري! نزديک 40 طرح در خانه‌اماده دارم وقتي هم به تلويزيون مي‌بردم اکثر طرح‌هايم رد مي‌شود و بعد از مدتي مي‌بينم مشابه طرح‌هاي من ساخته مي‌شود، اما طرحي در تلويزيون ساخته مي‌شود که کاملاً کپي‌برداري از يک سريال خارجي است و در مدت‌زمان کمي‌ساخته مي‌شود، اما با طرح من که از دل جامعه‌امروز بيرون آمده، مخالفت مي‌شود. البته روزي را خدا مي‌رساند و بعضي وقت‌ها احساس مي‌کنم اين چيزها را نبايد در ذهنم مرور کنم.
*و در پايان صخبتي داريد؟
در سريال «آرماندو» به کارگرداني احسان عبدي پور و تهيه کنندگي ايرج محمدي به ايفاي نقش پرداخته‌ام که اين مجموعه براي پخش نوروزي از شبکه سه سيما آماده خواهد شد. 
«آرماندو» درباره شخصيتي است که چند نقش را بازي مي‌کند، به زندگي هنروران مي‌پردازد و فضايي کمدي دارد. حميدرضا آذرنگ در اين سريال نقش شخصيتي با نام آرمان را بازي مي‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: