کد خبر: ۲۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گفت و گو با «آرمان موسي پور» آهنگساز فیلم«چهارراه استانبول»
صبا شادور_آرمان موسي پور آهنگساز سينما و مجموعه‌هاي تلويزيوني است. آهنگسازي که تجربه ساخت موسيقي در تلويزيون و سينما را با فيلم‌هاي مختلف و مجموعه‌هاي متنوع داشته است .
از موسيقي ساخت فيلم «راي باز» تا مجموعه تلويزيوني «کيميا» توسط اين آهنگساز ساخته شده است. اما به بهانه موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» به سراغ اين آهنگساز رفته‌ايم که از دغدغه‌هاي موسيقي او در اين روزها پرسيده‌ايم که در زير مي‌خوانيم. 

*کار موسيقي را از چه زماني آغاز کرديد؟
از همان ابتدا علاقه شخصي بود. موسيقي فيلم گوش مي‌دادم و به موسيقي پاپ علاقه مند بودم. تا به موسيقي فيلم‌ها هم علاقه مند شدم.

*چرا موسيقي در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني مظلوم واقع شده است؟
در چند سال گذشته، کارگردان‌هاي جديد با موسيقي آشنا هستند. به هر حال موسيقي در يک فيلم يک مولفه است و ملوديک تر بوده است. در سينماي ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. متاسفانه با اين روند آمبيانسيک شدن موسيقي ، به نحوي خودمان را بيشتر مطابقت مي‌دهيم و سعي مي‌کنيم با آن استانداردهايي که در جهان است، موسيقي مان را تطبيق بدهيم. فکر مي‌کنم سينماي ايران مي‌تواند به قاعده‌هاي سينماي کلاسيک پايند باشد و کارهاي ملوديک بسازد.
يک مقدار فضاي کار بهتر شده است. من با کارگردان‌هاي قديمي‌همانند بهروز افخمي‌هم افتخار کار داشته‌ام و موسيقي را به خوبي مي‌شناختند و با آن مولفه‌ها بيشتر از کارگردان‌هاي جديد پايبند بودند. کارگردان‌هاي جديد خيلي در قيد و بند ملودي نيستند. قاعده سينماي کلاسيک اين است که موسيقي شنيده بشود اما قاعده سينماي مدرن اين است که در فيلم‌هاي جهان هم مي‌بينيم که موسيقي يک نقش آمبيانسيک بازي مي‌کند. به هر حال هر دو قاعده نياز به حال و هواي فيلم دارد.

*اغلب موسيقي‌هايي مد نظر قرار مي‌گيرد که خواننده دارند.يعني به واسطه خواننده است که تيتراژ يک موسيقي فيلم يا مجموعه شناخته مي‌شود. چرا؟
من فکر مي‌کنم سلايق مردم نسبت به موسيقي خيلي تغيير کرده است. در گذشته موسيقي پاپ و سنتي ما بيشتر داراي ملودي بود. حس و حال دراماتيک را بيشتر حس مي‌کرديم تا موسيقي به شکل امروزي را که مي‌شنويم. در شرايط حاضر بيشتر دوستان و همکاران من درگير تکنيک هستند تا درگير حس موسيقي شوند. اين مسئله در سينما هم بيشتر حس مي‌شود. يک سري کارگردان‌ها هستند که هنوز حس فيلم برايشان اهميت دارد.
آهنگسازها در ژانرهاي مختلف کار مي‌کنند. آهنگساز‌هاي سينما، با نزديک شدن به جشنواره فيلم، پر کار مي‌شوند. اينکه يک کارگردان از همان ابتدا ساخت فيلم، سه و يا چهارماه زودتر با آهنگساز مشورت کند، تقريبا اين موضوع يک رويا است. اما اکثرا کار ما دقيقه نودي است.



*امسال با فيلم «چهار راه استانبول» در جشنواره فيلم فجر حضور داشتيد. درباره اين کار بگوييد؟
موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» براي من کار سختي بود. از اين جهت که واقعا يک و يا دو سکانس داشت که مي‌شد، موسيقي براي آن ساخت. همکاري من با مصطفي کيايي با فيلم «خط ويژه» شروع شد. بعد از اين فيلم «عصر يخبندان» و بعد «بارکد» و حالا «چهار راه استانبول» که چهارمين همکاري ما است. فيلم‌هاي مصطفي کيايي، فيلم‌هاي سختي است.
به هرحال با مسعود آب پرور هم تجربه‌هاي کاري زيادي داشتيم از فيلم «ساعت 25» تا «قتل آنلاين» از زماني که موسيقي را به من مي‌سپارد تا پايان کار که فقط موسيقي فيلم را مي‌شوند،همه چيز را به خود من واگذار مي‌کند. يک سري کارگردان‌هاي جديد هم که من ترجيح مي‌دهم اول اتودي براي کارشان بزنم و بعد درباره سبک و سياق موسيقي بر اساس فيلمنامه با آن‌ها صحبت مي‌کنيم.

*يکي از سکانس‌هاي تاثيرگذار فيلم لحظه فروريختن ساختمان پلاسکو بود. آيا براي اين سکانس موسيقي خاصي مد نظر شما بود؟
به هرحال آن سکانس يکي از مهمترين سکانس‌هاي فيلم براي من آهنگساز و کارگردان بود. يکي از دوستان منتقد نوشته بود که هر آهنگسازي منتظر يکي از اين تصاوير است تا در آن خودي نشان دهد. از قبل قرار بود روي آن تصوير، ترانه و يا آوازي داشته باشيم که براي کارگردان مهم بود که آن تصاوير با معني خاص پيش برود. البته صداي آقاي عليرضا قرباني آن حس وحال را القا کرد. عده اي هم مي‌گويند چرا موسيقي سنگين تري براي آن سکانس نساختيد، اين يک موضوع کاملا سليقه اي است. نظر کارگردان هم خيلي مهم بود. به هرحال با صداي جادويي آقاي قرباني آن سکانس هم به خوبي تداعي شد.

*چرا بودجه ثابتي براي آهنگسازان فيلم در نظر گرفته نمي‌شود؟
قانوني در همه جا دنيا براي موسيقي وجود دارد. طبق ديده ‌ها و شنيده‌هايي که دوستان آهنگساز در ديگر کشورها کار مي‌کنند. چهار تا پنج درصد از بودجه فيلم بايد به آهنگساز اختصاص پيدا کند. اگر فيلمي‌دو ميليارد تومان خرج مي‌کند، بايد100 ميليون تومان به آهنگساز اختصاص يابد. موسيقي، يک کاراکتر فيلم است. موسيقي فيلم در سازبندي و ساخت ملودي منطق دارد.تعداد آهنگسازان در ايران محدود هستند. اگر بودجه بهتري به اين کار تخصيص داده شود، اتفاقات خيلي بهتري خواهد افتاد. اگر زمان و بودجه کافي باشد، موسيقي فيلم‌هاي ما مي‌تواند خيلي استاندارد تر از اين باشد. 

*از ميان موسيقي فيلم‌هايي که ساخته‌ايد به کدام علاقه بيشتري داريد؟
من بعضي کارهايم را دوست ندارم چرا که آنقدر زمان ساخت آن کوتاه بود که خيلي اذيت شدم و ديگر آن کاري که ساخته‌ام را گوش نکردم. موسيقي فيلم «عصر يخبندان» را واقعا دوست دارم. فيلم «خاک و مرجان» هم که براي آن کانديد بودم، خيلي دوست داشتم. سريال «دلنوازان» و ... کارهاي خوب بودند. «چهار راه استانبول» را دوست داشتم. کار سختي بود که با آن همه حجم صدا بايد موسيقي به خوبي شنيده مي‌شد. هنوز خستگي موسيقي «چهار راه استانبول» به تنم است. زماني که به فکر ساخت موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» بودم به خودم آمدم و ديدم دقيقا همان شب سال اين اتفاق، بايد موسيقي اين فيلم را مي‌ساختم و آن حس ناراحت کننده و عجيب آن اتفاق دوباره برايم تداعي شد.

*و در پايان مشغول چه کاري هستيد؟
من به تازگي قرارداد سريال «ساخت ايران2» را بسته‌ام که به زودي اين کار را شروع خواهم کرد که يک کار طنز هم به شمار مي‌رود . کارگردان اين مجموعه برزو نيک نژاد هستند و اميدوارم اين کار هم کار خوبي شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: