آخرین اخبار
کد خبر: ۲۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ورود دیر هنگام میراث فرهنگی به موضوع گورستان های قدیمی
گروه ميراث فرهنگي_قبرها را زيرو رو کرده‌اند تا نکند پاي مردمي‌که براي زيارت اهل قبور مي‌آيند به لبه‌ي سنگ قبرها گير کند.
 مي‌خواهند قبرستان امامزاده عبدالله را ساماندهي کنند، و کارشان را از پشتِ بناي امامزاده آغاز کرده‌اند تا به مرور به قبرها و قطعات پايين‌تر برسند!
سنگ قبرها، قبرهاي تاريخي و قطعاتي که بعضا مي‌توان قدمت‌شان را به صد سال پيش هم نسبت داد، ساکنِ اين امامزاده‌اند. اما آن همه نشانه، طرح، اسليم و ايده‌اي که از سال‌ها قبل روي سنگِ قبرها نقش بسته‌اند به نظر مي‌رسد امروز براي هيچ کس اهميت و نشانه‌اي ندارد.
نخستين بار نيست که متوليان امامزاده عبدالله بدون اطلاعِ ميراث فرهنگي، طرح تهيه مي‌کنند، نقشه مي‌کشند و سنگ‌قبرهاي قديمي‌را مي‌کَنند. سطح قبرها را بالا و پايين‌تر مي‌کنند تا به گمان خود قبرستان را ساماندهي کنند. اما کسي نمي‌فهمد در اين ميان چه قبرها و سنگ قبرهايي که تخريب مي‌شوند، جابه‌جا مي‌شوند و بعضا مي‌شکنند، چه مدفنِ "عمادالکتاب" باشد و چه خانواده‌هاي قديمي‌ساکن شده در اين قبرستان ... .
اما قبرستانِ تاريخي "امامزاده عبدالله" شهرري که فقط همين يک قبر را ندارد. اين امامزاده را يکي از گورستان‌هاي معروف تهران مي‌دانند که مدفون شدگان در آن"کم" نيستند؛ "عبدالحسين تيمورتاش"، "وحيد دستگردي"، "صولت‌الدوله قشقايي"، "يدالله سحابي"، "شيخ خزعل" يا "مهدي شريعت رضوي" و حتي "توران ميرهادي".
آرامگاه‌هاي خانوادگي در محوطه‌ي اين گورستان - امامزاده هم خود داستان ديگري از سال‌ها بي‌توجهي تا امروز دارد و هر سال و بعد از پايان هر برف و بوران مي‌توان از وضعيتِ آن‌ها قصه‌ي ناتمامي‌نوشت که هر بار چند آرامگاه خانوادگي چند صد ساله را با خاک هم‌آغوش مي‌کند و هيچ چشمي‌آن‌ها را نمي‌بيند!
آرامگاه‌هايي که قدمت برخي از آن‌ها را حتي به پهلوي اول هم نسبت مي‌دهند، با وجود اين‌که گفته مي‌شود بقعه‌ي داخلي امامزاده از دوره صفويه باقي است.

و در آخرين طرحِ ساماندهي اين قبرستان، که از حدود ده روز گذشته آغاز شده، نه تنها سنگ قبرها را زير و رو کرده و کاملا شکسته‌اند، بلکه با کشيدن يک کانال عميق به نظر مي‌رسد قصد دارند حوضي مستطيل شکل از مقابل قبرستان به ورودي امامزاده بکشند.
امير مصيب رحيم‌زاده، رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرري اما در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا از اين اتفاق خبر ندارد و مي‌گويد: متوليان امامزاده قبل از انجام هر کاري موظف به اطللاع‌رساني به ميراث فرهنگي بوده‌اند. اين قضيه را بررسي مي‌کنيم.
«طرح پروژه‌ي ساماندهي و همسطح کردن قبور تاريخي امامزاده عبدالله با دستور قضائي متوقف و بالاخره نقشه‌ي اين طرح به اداره ميراث فرهنگي رسيد».
سپيده سيروس‌نيا، معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران در اين زمينه به ايسنا مي‌گويد: مکاتبات خود را انجام داده‌ايم و قرار است پيگيري حقوقي انجام شود، بدون گرفتن مجوز زمين را مي‌کنند و قبرها را برداشته‌اند. چند روز پيش نيز يکي از کارشناسان استان از منطقه بازديد کرد و به نظر مي‌رسد بعد از توقف کار با حکم قضائي، کار چنداني در اين قبرستان تاريخي انجام نمي‌شود.
او تاکيد مي‌کند: پيگيري‌هايي با دفتر حقوقي انجام داده‌ايم و قرار است شکايت قضائي نيز انجام شود.
پيگيري قضائي ميراث‌فرهنگي تهران از متوليان امامزاده عبدالله
اکبر رستميان، سرپرست حقوقي اداره کل ميراث‌فرهنگي استان تهران نيز در مورد اقدامات حقوقي انجام شده براي امامزاده عبدالله به ايسنا مي‌گويد: در ابتداي کار توسط اوقاف، مسئولان ميراث فرهنگي شهرستان شهرري شکايت قضائي انجام دادند و دستور توقف از سوي مقامات قضائي نيز صادر شد.
او با بيان اين‌که شکايت اداره‌ي حقوقي بايد منطبق بر نظريه کارشناسي باشد، بيان مي‌کند: براي انجام کارشناس ابتدا بايد نظر کارشناس ميراث فرهنگي را اخذ کنيم تا بررسي شود آيا تخلف‌هاي صورت گرفته طبق نظر کارشناسِ ميراث فرهنگي جرم است و آيا لطمه‌اي به اين بنا وارد کرده است يا خير؟
وي ادامه مي‌دهد: تا کنون براساس نظر ارسال شده از سوي کارشناس ميراث فرهنگي استان تهران، تخلف آن‌ها در عرصه‌ي ثبتي محرز دانسته شده است و اقدامات غيرقانوني انجام شده‌اند.
رستميان با بيان اين‌که اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران بر اساس اين اعلام نظر بخش حقوقي را مکلف به شکايت کرده است، مي‌افزايد: اين شکايت پيرو شکايت قبلي و عطف به شکايت اداره ميراث‌فرهنگي شهر ري مبني بر توقف عمليات اجرائي صادر مي‌شود.
طرح اوقاف براي امامزاده عبدالله بالاخره به ميراث‌فرهنگي رسيد
اميرمصيب‌ رحيم‌زاده، رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان شهرري نيز در گفت‌وگو با ايسنا مي‌گويد: با اعلام شکايت از عمليات ساماندهي و همسطح کردن قبور در امامزاده عبدالله بدون استعلام از ميراث فرهنگي، در حدود ده روز گذشته با حکم قضائي کار را متوقف کرديم و يگان حفاظت ميراث فرهنگي و کلانتري منطقه به طور دائم به اين قبرستان تاريخي سرکشي مي‌کنند.
او ادامه مي‌دهد: طرح اوقاف به ميراث فرهنگي شهرري فرستاده شده و آن بايد در کميته فني بررسي شده و کارشناسان درباره‌ي ان نظر دهند.
سيداحمد محيط طباطبايي، پژوهشگر تهران قديم و عضو شوراي فني اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران که اين وضعيت را از نزديک ديده است، به ايسنا مي‌گويد: يکي از سنت‌هاي قديم جامعه ايراني مربوط به مکانِ دفن افراد است که به عنوان يک مکان مهم و مورد تقدس محسوب مي‌شده. در گذشته‌هاي بسيار دور نخست خانه‌ي هر کس مکان دفن او بوده، اما به مرور اين رسم عوض شده و يکي از مکان‌هاي دفن در جوار زيارتگاه‌هاي مانند مقبره "حافظ" يا "امامزادگان" بود.
او با بيان اين‌که "امامزاده عبدالله" در شهر ري يکي از قبرستان‌هاي داراي قدمت و با اصالت قديمي‌از قرون اوليه اسلام در ايران است که در شهر ري به وجود آمد، اظهار مي‌کند: از گذشته‌هاي دور اين قبرستان يکي از مکان‌هاي بسيار مورد احترام مسلمانان شيعه بوده. آن بعد از دولت صفويه از اهميت بالايي برخوردار مي‌شود و از زماني که تهران در دوره‌ي قاجار پايتخت مي‌شود به عنوان مکانِ دفنِ افراد در اولويت بالاتري قرار مي‌گيرد.

وي اضافه مي‌کند: اين ويژگي از زمان مشروطه به بعد تا ساخت قبرستان بهشت زهرا از اولويت درجه اولي برخوردار است و افراد، خانواده‌ها و شخصيت‌هاي مهمي‌در اين قبرستان دفن مي‌شوند، که تدفين اين افراد خاص حتي تا امروز و به دفن شخصيت‌هاي مهمي‌مانند "توران ميرهادي" نيز رسيده است.
او با اشاره به وجود بخش‌هاي قديمي‌در اين قبرستان تا امروز ادامه مي‌دهد: اين مکان هنوز آن‌قدر اهميت و جذابيت دارد که براي لوکيشن گورستانِ سريالي مانند "شهرزاد" به اين نقطه مي‌آيند.
محيط طباطبايي همسطح کردن قبرهاي اين قبرستان تاريخي را به حدود سال‌هاي ۸۹ تا 92 مربوط مي‌داند و قبرهايي که تدفين‌ِ آن‌ها در حدود ۱۳۱۵ – ۱۳۱۶ انجام شده است وبيان مي‌کند: بار ديگر پروژه‌ي ساماندهي قبرها را از سر گرفته‌اند و مي‌خواهند قبور را همسطح کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: