آخرین اخبار
کد خبر: ۲۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان داد :
در لایحه بودجه سال 1397، پیش‌بینی شده است که حدود 35 درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود که بالغ بر 129 هزار میلیارد تومان است.
در لایحه بودجه سال 1397، پیش‌بینی شده است که حدود 35 درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود که بالغ بر 129 هزار میلیارد تومان است.براساس لایحه بودجه سال 1397 مقرر شده است که حدود 46 درصد کل مالیاتها (حدود 59 هزار میلیارد تومان) از طریق مالیات‌های مستقیم و 54 درصد مابقی آن (حدود 70 هزار میلیارد تومان) از محل مالیات‌های غیرمستقیم جمع‌آوری شود. از میان مالیات‌های مستقیم، مالیات بر شرکت‌ها حدود 36 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود 28 درصد کل درآمدهای مالیاتی است.
سرانه پرداخت مالیات در بودجه سال آینده به ازای هر ایرانی نزدیک به یک میلیون و ششصد هزار تومان در سال است. بررسی ها نشان می دهد سرانه پرداخت مالیات برای هر ایرانی برابر با 133 هزار تومان در ماه یا به عبارت دیگر یک میلیون و 598 هزار تومان در سال است.بر اساس برآوردهای صورت گرفته به طور متوسط نزدیک به 50 درصد تولید ناخالص داخلی مالیات پرداخت نمی کند.
سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در ایران در مقایسه با استانداردهای بین المللی بسیار اندک است. بر اساس مفاد پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 1397 ، 35 درصد از منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود.این سهم برابر با 129 هزار میلیارد تومان است. با احتساب جمعیت 80 میلیون نفری این سرانه برای پرداخت مالیات محاسبه شده است. مالیات ها در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته مالیات های مستقیم نظیر مالیات بر شرکت ها، مالیات بر حقوق و دستزمد و مالیات بر نقل و انتقال املاک و ... و همچنین مالیات های غیر مستقیم مانند مالیات بر واردات، مالیات بر ارزش افزوده و ... تقسیم می‌شوند.
بیش از دو دهه، متوسط تلاش مالیاتی (به معنای نسبت مالیات جمع‌آوری شده به میزان قابل جمع‌آوری) تنها حدود 54 درصد بوده و حجم بالایی از اقتصاد زیرزمینی برای ماموران مالیاتی مخفی مانده است.
سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی گفته بود که این سازمان برای مبارزه با این پدیده و شناسایی مودیان جدید، درصدد آن بوده تا طرح جامع مالیاتی، ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و رصد فعالیت های شرکت های صوری(کاغذی) را ایجاد کند.
بر همین اساس، شناسایی فرارهای مالیاتی نهایتا منجر به واریز پنج هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به خزانه کشور در سال گذشته شد. در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که مالیاتی غیرمستقیم برپایه مصرف و عرضه کالا و خدمات است، پارسال مبلغی در حدود 35 هزار میلیارد تومان به همراه 16 هزار میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده (در مجموع 51 هزار میلیارد تومان) وصول شده که نیمی از درآمدهای نظام مالیاتی در بودجه کشور در سال 95 است.
با تحقق 97 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته، با رضایت مندی مودیان و به دلیل شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرارمالیاتی، در عمل سازمان امور مالیاتی کشور توانست کارنامه موفقی از خود در زمینه عمل و اقدام در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را به ثبت برساند و فقط با بررسی 77 پرونده مالیاتی در 6 ماهه دوم پارسال، سازمان امور مالیاتی کشور 990 میلیارد تومان درآمد مالیات تعیین و وصول کرد.
بر پایه این گزارش،‌ اما کماکان فرارهای مالیاتی که در اقتصاد زیرزمینی کشور وجود دارد، حجم بالایی از درآمدهای دولتی را در جیب سودجویان نگاه داشته و دولت را از این درآمدها محروم می‌سازد.
معافیت‌های مالیاتی و فرارها
محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با آنا درخصوص معافیت‌های مالیاتی گفت: یکی از راه‌های کسب درآمدهای دولت، بهره‌مندی از مالیات است اما برخی معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون کاملا مخل اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: اعمال معافیت‌های مالیاتی از سوی سازمان‌ها، شفافیت اقتصادی را کمرنگ کرده ضمن آنکه دلیلی ندارد یک گروهی مادام‌العمر در دایره پرداخت مالیات قرار نگیرند.
جعفریان با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش‌ازپیش نیازمد شفافیت است، تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده باید شفافیت را به قوانین مالیاتی کشور بازگردانند چراکه در اقتصاد آزاد و مبتنی بر رقابت‌پذیری، معافیت‌های مالیاتی برای افراد یا شرکت‌های خاص جایی ندارد.
مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با انتقاد از حجم گسترده معافیت‌های مالیاتی کشور افزود: امروز بالای 40درصد اقتصادی کشور از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند بوده و افراد بسیاری هم کسب‌وکار خود را مخفی کرده و فرار مالیاتی دارند؛‌بنابراین سنگینی پرداخت مالیاتی و تحقق درآمدهای مالیاتی دولت تنها بر دوش تولیدکنندگان و فروشندگان واقعی دارای کارنامه شفاف می‌افتد.
وی با تاکید بر اینکه ساماندهی معافیت‌ها ضرورتی انکار ناپذیر بوده تاکید کرد: تمامی مسئولین انتظار رقابت و به نمایش گذاشتن توان بخش‌خصوصی در فضای جدید اقتصادی هستند،‌اما بسیاری از نهادهای رقیب بخش‌خصوصی حتی مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، چگونه می‌توان انتظار رقابتی صحیح و سالمی را داشت.
جعفریان خاطرنشان کرد: تمامی حوزه‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، باغبانی و ... باید بر اساس راندمان آنها مقداری معافیت مالیاتی تعلق بگیرد نه اینکه تمامی حوزه‌های کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی از صفر تا 100 دارای بخشودگی و معافیت مالیاتی باشند.
پیش بینی میزان مالیات شرکت‌ها در سال 1397
در جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است که شرکت‌های غیردولتی، 23 هزار میلیاردتومان، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی،13 هزار میلیارد تومان،سازمان‌های اداره‌کننده نهادها و بنیادها ، 10 میلیارد تومان و شرکت‌های آستان قدس رضوی، 30 میلیارد تومان در سال 1397 به دولت مالیات بدهند.
پیش‌بینی مالیات بر درآمد افراد و مشاغل در سال 1397
در سال 1397 مالیات بر درآمد افراد و مشاغل، حدود 19 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که 15 درصد از کل درآمدهای مالیاتی عمومی را شامل می‌شود. 
که بر اساس آن کارمندان دولت، 1/6 هزار میلیارد تومان ،کارکنان بخش خصوصی،7/5 هزار میلیارد تومان، اصناف و مشاغل، 1/6 هزار میلیارد تومان و 
مستغلات، 3/1 هزار میلیارد تومان مالیات خواهند پرداخت .
کارمندان چند برابر کسبه مالیات می پردازند؟!
نکته قابل توجه آن است که کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی تقریباً دوبرابر میزان کسبه و اصناف مالیات پرداخت می‌کنند!
از میان مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ثروت آخرین قلم این دسته از مالیات‌ها به شمار می‌رود که حدود 5/3 هزار میلیارد تومان است. این رقم کمتر از 3 درصد از درآمدهای مالیاتی و حدود 25 صدم درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.
آنطور که مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود  آورده پیش‌بینی دولت این است که‌ این نوع مالیات (بدون در نظر گرفتن سهم شهرداری‌ها) در مجموع حدود 36 هزار میلیارد تومان عاید بودجه کشور خواهد کرد که نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان آن برای بخش سلامت است.
به‌طور کلی و از بابت تحقق مالیات‌های پیش‌بینی شده می‌توان گفت که در سال 1397 معادل 129 هزار میلیارد تومان بهعنوان درآمدهای مالیاتی مقرر شده است. این رقم نسبت به رقم درآمدهای مالیاتی قانون بودجه سال 1396 که حدود 116 هزار میلیارد تومان بود، حدود 10 درصد رشد داشته است. اگر نرخ تورم سال آینده را حدود 10 در نظر بگیریم، این یعنی اینکه مالیات به قیمت ثابت (تورم در رفته) عملا تغییری نکرده است. اگر پیش‌بینی تورم، بیشتر از این باشد،‌ یعنی مالیات نسبت به قانون سال 1396 کمتر شده است. با توجه به پیش‌بینی عدم تحقق بخشی از مالیات‌ها در سال 1396، به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی تحقق درآمدهای مالیاتی، در سال آتی نیز با مشکل عدم تحقق کامل درآمدهای مالیاتی مواجه باشیم.
نیمی از اقتصاد ایران مالیات نمی دهند 
نتایج بررسی‌ها در مورد پتانسیل مالیاتی جالب توجه است. بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد، اقتصاد ایران تقریباً نیمی از پتانسیل مالیاتی خود را استفاده نمی‌کند.به‌عبارت دقیق‌تر،‌ طی بیش از دو دهه، متوسط تلاش مالیاتی به معنای نسبت مالیات جمع‌آوری شده به میزان قابل جمع‌آوری حدود 54 درصد بوده است. این موضوع دلایل بسیاری دارد ازجمله آنکه مثلاً بخش کشاورزی معاف از مالیات است، عده‌ای از فعالان اقتصادی حق مردم را نمی‌دهند (فرار مالیاتی وجود دارد)، سیستم‌های اطلاعاتی کافی نیز برای مالیات‌ستانی وجود ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: