کد خبر: ۱۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
کارشناسان بر ضرورت ورود خودرو به بازار سرمایه تاکید کردند:
به طور قطع، با عرضه خودرو در بورس کالا، قيمت خودرو به‌صورت رقابتي تعيين خواهد شد. اين امر هم به سود خودروساز و هم به سود خريدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافيت اطلاعاتي مي‌شود.
 تامين مالي و سرمايه در گردش، به اذعان بسياري از کارشناسان صنعت خودرو بزرگ‌‌ترين مشکل اين صنعت در دهه‌هاي اخير بوده است، هرچند اين مشکل از عوامل بسياري نشات مي‌گيرد اما با توجه به مشکلات عديده‌اي که در حال‌حاضر بانک‌ها با آنها دست‌وپنچه نرم مي‌کنند، بسياري معتقدند خودروسازان به‌خصوص دو شرکت ايران‌خودرو و سايپا براي تامين نيازهاي مالي خود، بايد به سراغ منابع ديگري بروند.با توجه به وضعيت صنعت خودرو در کشور، عرضه خودرو در بورس کالا مي‌تواند به يک امر چندوجهي مبدل شود، درصورت اين عرضه، انحصار هم در صنعت خودرو شکسته مي‌شود. اين روش نوين تامين مالي خودروسازان، يعني استفاده از ظرفيت بازار سرمايه و بورس‌هاي اوراق و کالايي به‌عنوان راهي ميانبر براي خودروسازان به منظور تامين مالي خواهد بود.
عرضه خودرو در بورس کالا يک امر چندوجهي است
حيدر مستخدمين‌حسيني کارشناس اقتصادي معتقد است بازار سرمايه مي‌تواند محل بسيار مناسبي براي تامين مالي خودروسازان باشد و خودروسازان از طريق بورس نسبت به بانک‌ها راحت‌ترمي‌توانند ، نقدينگي مورد نياز خود را تامين کنند .با توجه به مسائلي که اين روزها در نظام بانکي کشور جريان دارد،بانکها به سختي مي‌توانند نيازهاي بخش توليد کشور را تامين کنند، درصورتي‌که اگر اين امر مورد توجه قرار بگيرد،با توجه به ظرفيت‌هايي که امروزه در بازار سرمايه براي توليدکنندگان کشور ازجمله خودروسازان وجود دارد، آن‌ها به راحتي مي‌توانند سرمايه در گردش خود را از طريق بورس و بازار سرمايه مرتفع کنند.از سوي ديگر با توجه به وضعيت صنعت خودرو در کشور، عرضه خودرو در بورس کالا مي‌تواند به يک امر چندوجهي مبدل شده و اين عرضه موجب شود انحصار هم در صنعت خودرو شکسته شده و در بخش کيفيت و کميت در اين صنعت شاهد رشد باشيم، بنابراين موضوع مي‌تواند راهگشا شود.
منابع مالي شبکه بانکي محدود است
در همين زمينه کوروش پرويزيان رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران با اشاره به ظرفيت بالاي بازار سرمايه براي خودرو سازان گفت :خودروسازان مي‌توانند از بازار سرمايه به‌عنوان يک ظرفيت بسيار مناسب استفاده کنند. در همين زمينه سال گذشته شاهد بوديم شرکت سايپا به‌عنوان يکي از دو خودروساز بزرگ کشور، اقدام به انتشار ۵۰۰ميليارد تومان اوراق صکوک کرد و اين اوراق بسيار مورد استقبال اهالي بازار سرمايه قرار گرفت، درحالي که ايران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترين خودروساز کشور و خاورميانه نيز به دنبال انتشار اوراق ۷۰۰ ميليارد توماني است و با اين اقدام مي‌تواند بسياري از نيازهاي خود را مورد پوشش قرار دهد ،در کل مي‌توان گفت استفاده از چنين ظرفيت‌هايي براي خودروسازان به‌راحتي امکان‌پذير است و آنها مي‌توانند به راحتي از اين راه اقدام براي تامين مالي اقدام کنند.وي در پاسخ به سوال که خودروسازان چگون مي‌توانند نيازهاي مالي خود را کاهش دهند گفت:نخست آنکه خودروسازان بايد هزينه توليد محصولات خود را پايين بياورند. دوم اينکه بهره‌وري و کارايي خود را افزايش دهند. در سومين گام بايد از هزينه‌هاي ثابت خود بکاهند و دست آخر نيز ساختار خود را بسيار چابک و روان کنند.
يکي از مهم‌ترين موضوعاتي که خودروسازان همواره با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، مساله تامين مالي و سرمايه در گردش آن‌هاست. از سويي با توجه به مشکلاتي که بانک‌ها گرفتارشان هستند، ابوالفضل شهرآبادي معاون تامين مالي شرکت تامين سرمايه لوتوس‌پارسيان در خصوص استفاده خودروسازان از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه خاطر نشان کرد:با توجه اينکه دو شرکت سايپا و ايران‌خودرو، از بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي کشور به حساب مي‌آيند، به‌خوبي مي‌توانند از ظرفيت بازار سرمايه به‌منظور تامين مالي استفاده کنند. در حالي که تامين مالي در بورس در ابعاد بزرگ و به ‌صورت طولاني‌مدت انجام مي‌شود و اين نکته‌اي است که به‌تازگي موردتوجه خودروسازان گرفته و بسيار علاقه‌مند هستند تامين مالي خود را از طريق بورس کالا انجام دهند. اين در حالي است که خودروسازان نمي‌توانند چنين تامين مالي را از طريق نظام بانکي انجام دهند.وي افزود:شبکه بانکي توان اندکي براي تامين مالي خودروسازان در حجمي‌همچون ۷۰۰ ميليارد تومان براي خودروسازي مانند ايران‌خودرو دارد. آن‌ها مي‌توانند از طريق بازار سرمايه بسياري از نيازهاي خود را تامين کنند.اين در حالي است که با در نظر گرفتن انتشار اين اوراق و با مشاوره تامين سرمايه لوتوس‌پارسيان، صنعت خودرو از ابتداي سال جاري ۲ فقره تامين مالي جمعا به ميزان ۱٫۰۵۰ ميليارد تومان انجام داده است.مورد اول انتشار اوراق اجاره براي شرکت سايپا به مبلغ ۳۵۰ ميليارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ايران‌خودرو از سوي سازمان بورس، اين اوراق نيز به‌زودي در بورس تهران عرضه خواهد شد.اين اقدام در پي درخواست ايران‌خودرو مبني‌بر تامين مالي ۷۰۰ ميليارد توماني خريد قطعات و مجموعه‌هاي موردنياز جهت توليد خودرو، بررسي‌ها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولي سازمان بورس صادر شد.
اين اوراق ۷۰۰ميليارد توماني که بزرگ‌ترين تامين مالي بخش خصوصي در بازارسرمايه به‌شمار خواهد رفت، با سررسيد ۴ ساله، نرخ سود ۱۸درصد و با موعدهاي پرداخت سود سهم ماهانه منتشر خواهند شد و مبلغ اسمي‌هر برگه ۱۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنين از آنجا که مشاوره عرضه انتشار اين اوراق توسط تامين سرمايه لوتوس‌پارسيان انجام شده، اين شرکت عضو پيشرو در تامين مالي فوق بوده و دو رکن متعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني اين اوراق را داراست و براي انتشار اين اوراق کنسرسيومي‌توسط ۳ شرکت تامين سرمايه لوتوس‌پارسيان، ملت و اميد تشکيل شده است. بانک ملت ضامن اين اوراق بوده و سازمان حسابرسي هم به‌عنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.وي درخصوص عرضه خودروي دنا در بوزس کالا گفت : به طور قطع، با عرضه خودرو در بورس کالا، قيمت خودرو به‌صورت رقابتي تعيين خواهد شد. اين امر هم به سود خودروساز و هم به سود خريدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافيت اطلاعاتي مي‌شود.قيمت‌گذاري خودرو در بورس کالا بدين شکل است که خودروساز براي محصول خود يک قيمت پايه تعيين مي‌کند و بسته به اينکه چه تعداد خريدار براي خودرو وجود داشته باشد، قيمت آن به‌صورت رقابتي تعيين خواهد شد. در رابطه با قيمت، ذکر اين نکته بسيار ضروري و حائزاهميت است، خودروهايي که در شمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت قرار نگيرند، مي‌توانند در بورس کالا عرضه شوند.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: