کد خبر: ۱۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رييس جمهور در مراسم آيين بازگشايي مدارس:
رئيس‌جمهور همچنين اظهار کرد: براي اينکه بهتر بخوانيم، بفهميم و به آينده کشور خدمت کنيم. خواهش من اين است که همه تلاش کنيم محيط کلاس و مدرسه ما اين چنين باشد. و در محيط مدرسه چگونگي تحمل افکار ديگران را تمرين کنيم. وقتي کسي چيزي مي‌گويد و به او ميخنديم يا او را هو مي‌کنيم يعني افکارش را تحمل نمي‌کنيم. ما بايد در کلاس و محيط مدرسه افکار ديگران را تحمل کنيم و به فکر ديگران احترام بگذاريم که اين به دست خود دانش آموزان و معلمان است تا محيط مدرسه ما محيط اخلاق و ادب باشد.
رئيس‌جمهور با انتقاد از محتواي کتب درسي تصريح کرد: کتاب‌هاي درسي ما دانشْ آموز را به جاي تربيت براي فردا، براي ديروز تربيت مي‌کند.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح ديروز در آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي 96-97 در هنرستان شهيد مدرس منطقه 5 تهران اظهار کرد: وقتي امروز کتاب‌هاي درسي را باز مي‌کنيم غير از عوض شدن جلد، فونت، عکس وتغيير بعضي عبارت‌ها نسبت به زماني که ما درس مي‌خوانديم تغيير چنداني نکرده است. در حاليکه ما بايد دانش آموزان را حداقل براي 12 سال آينده تربيت کنيم، کتابهاي درسي ما دانش آموز را براي ديروز تربيت مي‌کند نه براي فردا و حتي امروز.

وي ادامه داد: نحوه تدريس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نياز به تحول جديد دارد. در پايان کار معلوم مي‌شود که معلم، وزير و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پايان کار مشخص مي‌شود که آيا ما يک نوجوان يا جوان مسئول ماهر علاقه مند به کار خلاق تحويل جامعه داده‌ايم يا تنها باعث شده‌ايم دانش آموزان حفظياتي را که از ياد مي‌رود حفظ کنند.

روحاني با بيان اينکه براي آنکه دوران مدرسه بهترين دوران زندگي باشد و احساس کنيم شرايط بهتري براي حضور در جامعه داريم، به نکاتي بايد توجه کرد، افزود: اين مسئله به برنامه‌ها ، تلاشها و کمک‌هاي دولت، تلاش‌هاي پدران ومادران و خانوده‌ها، معلمان و جامعه وهمچنين اخيرا به نوع استفاده از فضاي مجازي بستگي دارد و همه اينها دست به دست هم مي‌دهند که در پايان اين 12 سال ما به کجا برسيم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه يکي از عوامل بسيار مهم رابطه معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با يکديگر در محيط کلاس است تصريح کرد: محيط کلاس بايد امن باشد امن به معناي اينکه در يک کلاس مبادا يک يا دو دانش آموز مورد حمله سخنان بقيه باشند. يا يک دانش آموز که استعداد بيشتري دارد براي ديگران فخر فروشي کند بايد دانش آموزي که درسي را بهتر مي‌فهمد به شاگردي که به هر دليلي نتوانسته حرف استاد را بگيرد، کمک کند. محيط امن به اين معنا که به شکل و قيافه، نحوه حرکت و راه رفتن، لهجه و سخن گفتن هم ايراد نگيريم يا چند دانش آموز يک نفر را دست نيندازند.

وي ادامه داد: اگر محيط امن نباشد نتيجه اين مي‌شود که دانش آموز غم زده شده، تحت فشار روحي قرار مي‌گيرد و اگر خدايي نکرده رفتار معلم هم با او صددرصد صحيح نباشد ناامني دوم را هم تجربه مي‌کند و اگر در راه منزل محيط امني را نبيند ناامني ديگري را حس ميکند واگر در خانه پدر و مادر رفتارشان محبت آميز نباشد ناامني ديگري براي او تجربه مي‌شود.اگر دانش آموز در حياط و کلاس نسبت به همکلاسي، معلم، مدير، محيط، جامعه پدر و مادر و خانواده احساس ناامني کند، درس خواندن براي او سخت مي‌شود.

وي با اشاره به موفقيتهاي جوانان ايراني بيان کرد: همه ما ميدانيم در کشور ما در بسياري از زمينه‌ها جوانان دانش آموزان و دانشجويان قدمهاي بسيار خوبي برداشته اند. ما در بسياري از المپيادها برنده طلا شده‌ايم. دانشجويان ما در بسياري از دانشگاه‌هاي برتر دنيا در حال تحصيل هستند و در بسياري از مراکز علمي‌درجه يک دنيا ايرانيان به عنوان نخبه تلاش مي‌کنند. اما وقتي به صد سال پيش ايران بازميگرديم و با کشورهاي پيشرفته مقايسه مي‌کنيم مي‌بنييم که در کشور نواقصي وجود دارد و ما از سرمايه و منابع‌مان بهترين استفاده را نکرده ايم.

رئيس دولت دوازدهم يادآور شد: اگر کسي که 12 سال درس خوانده و ديپلم گرفته را دو سال بعد از ديپلم با کسي که در يک کشور پيشرفته اين کار را انجام داده مقايسه کنيم، مي‌بينيم که آن کسي که در کشور پيشرفته بوده داشته‌هايش بيشتر از دانش آموز ايراني است. بايد بپرسيم چرا؟ چون ما در کلاس خود البته در هنرستان کمتر و در دبيرستان بيشتر، بيشتر مي‌خوانيم و حفظ مي‌کنيم تا در امتحان نمره خوب بگيريم و چون حفظيم، حافظه با گذشت زمان مثل يخ در آب است و آب مي‌شود. اما اگر به خلاقيت جوان‌ها و نوجوان‌ها تکيه کنيم و همان مطلب را به جاي حفظ کردن به صورت سوال مطرح کنيم تا با فکر خودشان جواب بدهند نتيجه را خواهيم ديد.

وي در ادامه تاکيد کرد: اين مسئله بايد باور نويسندگان کتب درسي شود که دانش‌آموزان مي‌توانند در بيان پاسخ‌ها از آنها بهتر باشند و با مقدمه، مطلب، بيان و جملات بهتري حرفشان را بيان کنند. بايد بگذاريم بخش بزرگي از کتب درسي ما توسط دانش آموزان در سالهاي آينده نوشته شود و روي خلاقيت و مهارت دانش‌آموزان تکيه کنيم.

روحاني همچنين عنوان کرد: نبايد بعد از 12 سال يک کاغذ به عنوان مدرک دست دانش آموزان بدهيم بلکه بايد مهارتي ياد بدهيم که بتوانند آن را به عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محيط کار عرضه کنند. بايد دانش آموزان علاقه مند به کار، تحويل جامعه بدهيم و دانش آموز را در يک رشته به عنوان يک جوان ماهر تربيت کنيم.

رئيس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اولين خواسته‌ام از آقاي بطحايي قبل از معرفي ايشان به مجلس اين بود که دانش آموزان در پايان 12 سال بايد يک کار بلد باشند. تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محيط کار و جامعه شوند يک مهارت را به خوبي آموخته باشند. اين به عنوان رسالت و وظيفه بزرگ همه معلمين، مسئولان و نويسندگان کتابهاي آموزش و پرورش است.

رئيس‌جمهور همچنين اظهار کرد: براي اينکه بهتر بخوانيم، بفهميم و به آينده کشور خدمت کنيم. خواهش من اين است که همه تلاش کنيم محيط کلاس و مدرسه ما اين چنين باشد. و در محيط مدرسه چگونگي تحمل افکار ديگران را تمرين کنيم. وقتي کسي چيزي مي‌گويد و به او ميخنديم يا او را هو مي‌کنيم يعني افکارش را تحمل نمي‌کنيم. ما بايد در کلاس و محيط مدرسه افکار ديگران را تحمل کنيم و به فکر ديگران احترام بگذاريم که اين به دست خود دانش آموزان و معلمان است تا محيط مدرسه ما محيط اخلاق و ادب باشد.

وي در ادامه با اشاره به پرسش مهر امسال گفت: پرسش مهر امسال اين است که در محيط مدرسه تحمل افکار ديگران، احترام به افکار ديگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرين کنيم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: