کد خبر: ۱۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گزارشي از وضعيت مبهم صنعت گيم در ايران؛
بازي‌هاي رايانه اي در ايران همچنان طرفداران زيادي دارند. اتفاقا اين نوع بازي‌ها د فضاي مجازي حد و مرزي هم براي سنين خاصي نداشته و هميشه هر قشر از مرم را سرگرم کرده است.

صنعت گيم اگرچه صنعتي جوان و نوپا به‌ويژه در قياس با ديگر زيرشاخه‌هاي صنايع فرهنگي در ايران محسوب مي‌شود اما شتاب پيشرفت و فراگيري اين صنعت چه در زمينه کيفيت توليدات و چه از منظر دامنه مخاطبان، وضعيت ويژه‌اي را براي آن رقم زده‌است.
همين مقدمه کوتاه کافي است تا اهميت راه‌اندازي و تمرکز مرکزي بر حوزه پژوهش ميداني و ابهام‌زدايي از اين بازار عيان شود. «دايرک» به‌عنوان بازوي پژوهشي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي از تيرماه ۱۳۹۴ فعاليت رسمي‌خود را آغاز کرده و پس از گذشت دو سال، در ميزگردي به بررسي دستاوردها و برنامه‌هاي اين مرکز پرداخته‌ايم.
سيدمحمدعلي سيدحسيني مدير پژوهش بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، حامد نصيري، معاون توسعه کسب‌وکار دايرک و فرزانه شريفي، مسئول اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل کنفرانس تحقيقات بازيهاي ديجيتال در اين باره به صحبت پرداخته‌اند. 
سيدحسيني معتقد است، اگر بخواهيم نسبت به صنايع ديگر فعال در کشور بخواهيم قضاوتي داشته باشيم، به‌خصوص به نسبت صنايع سرگرمي، به نظرم بازي‌هاي رايانه‌اي در بسياري از زمينه‌ها به لحاظ آمار و اطلاعات جلوتر است. البته نسبت به سه تا چهار سال پيش. ولي اگر بخواهيم خودمان را با کشورهاي ديگر صاحب صنعت گيم مقايسه کنيم، از آنجايي که اساساً در تمام اين سال‌ها ما نگاه درستي به بازي‌ها نداشته‌ايم، عقب‌تريم. در قياس با کشورهايي که سال‌ها است در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي فعال هستند و صاحب صنعت محسوب مي‌شوند، حتماً از نظر صحت و جامعيت داده‌ها عقب‌تر هستيم. البته همين مقايسه هم صرفاً با کشورهاي پيشرفته است و در مقايسه با برخي کشورهاي منطقه مانند ترکيه بازهم ما پيش هستيم.
همين کشور ترکيه براي تحليل بازار توليد و عرضه خود از داده‌هاي شرکت نيوزو که يک شرکت بين‌المللي است استفاده مي‌کند اما ما اين داده‌ها را خودمان توليد مي‌کنيم. در کنار اين واقعيت ما راه‌هاي بسياري براي درک تحولات صنعت گيم در کشور داريم. بايد داده‌ها را به سمت منابع ثبتي سوق بدهيم و بتوانيم از تحليل منابع موجود، به اطلاعات جديد برسيم. در مجموع با توجه به اينکه ما سال‌هاي سال در اين حوزه گويي در اتاقي تاريک قرار داشتيم، امروز داده‌ها و اطلاعات پايه‌اي در اختيار داريم که علاوه‌بر کارکرد در حوزه پژوهش‌هاي دانشگاهي مي‌تواند مورد استفاده فعالان بازار بازي‌ها، بازي‌سازان و سياست‌گذاران قرار بگيرد و اين اتفاق مبارکي است.
او درباره مراکز آماري و نظرسنجي در کشور، تا پيش از آغاز به کار دايرک، با موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي عنوان کرد:مراکز نظرسنجي و تحقيقات بازار که تا پيش از آن به‌طور خاص بر روي بازي‌هاي رايانه‌اي کاري نکرده بودند و تا به‌امروز هم کاري نداشته‌اند. اين در حالي است که کنسول‌ها و سخت‌افزارهاي مرتبط با بازي‌هاي رايانه‌اي بازار بسيار خوبي در کشور دارد اما مراکز تحقيقاتي سراغ آن نرفته‌اند چراکه تحقيقات در اين حوزه هزينه‌بر است. غير از اين مراکز اما زماني که بنده در اسرا بودم، دو پژوهش در اين حوزه داشتيم که البته به نسبت گزارش‌هاي بعدي دايرک خام‌تر بود.
مدير پژوهش بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي درباره استانداردهاي جهاني و به روز کردن اطلاعات اين بازي‌ها بيان کرد:ما در حوزه‌هاي توليد و توزيع تلاش کرده‌ايم داده‌هاي ثبتي دقيقي را استخراج کنيم اما از آنجا که بازار گيم در ايران مانند ديگر صنايع، يک بخش قانوني دارد و يک بخش غيرقانوني (و متأسفانه در بازار بازي‌ها زور بخش غيرقانوني به بخش قانوني مي‌چربد!)، نمي‌توانيم به اين داده‌هاي ثبتي اکتفا کنيم. به همين دليل برنامه‌هاي ديگري در نظر گرفته‌ايم که به‌خصوص در حوزه بازي‌هاي موبايلي که مصرف‌کننده بيشتري هم دارد، بتوانيم داده‌ها ديجيتالي استخراج کنيم. اين برنامه‌اي است که به‌صورت جامع در دستور کار داريم. فارغ از اين برنامه‌ريزي‌ها فعاليت‌هاي دايرک دو بخش کلي دارد، يکي شناخت مختصات بازار که سعي داريم به‌عنوان يک مرکز آماري مرجع در اين حوزه شناخته‌ شويم. بخش ديگر هم تمرکز بر تقويت پژوهش‌هاي دانشگاهي مرتبط است.
 سيدحسيني در ادامه گفت:تصوير دقيق نداريم به دلايل مختلف که تنها يکي از اين دلايل همان سهم بازارهاي غيرقانوني است که رصد آن‌ها هزينه بسيار بالايي نياز دارد. با اين وجود امروز به‌اندازه‌اي اطلاعات داريم که از نظر مصرف بتوانيم فرآيند توليد و توزيع بازي‌ها را کنترل کنيم. اطلاعاتي هم داريم که در برخي زيربخش‌هاي توليد و توزيع بسيار دقيق است و قابل صحت‌سنجي هست. اما به‌طور خاص در بخش توليد ما با مشکلاتي مواجه هستيم.
واقعيت اين است که ما در اين حوزه هيچ صنفي نداريم و شرکت‌هايي که در اين زمينه فعال هستند هم غالباً با عناويني غير از عناوين مستقيم مرتبط با بازي‌هاي رايانه‌اي ثبت شده‌اند. علاوه‌بر اين بيشتر فعالان بازي‌سازي، تيم‌هاي بازي‌ساز هستند که هيچ جا ثبت نشده و طبيعتاً براي فعاليت مجوز هم دريافت نکرده‌اند. احصا و استخراج آمارهاي مرتبط با فعاليت اين گروه طبيعتاً با دشواري‌ها و چالش‌هاي جدي مواجه بوديم. با اين وجود هم امروز تا حد قابل قبولي اطلاعات اين گروه‌ها را هم در اختيار داريم.
درباره اينکه ما در ايران صنعت گيم داريم يا خير، استدلال رايج اين است که اگر صنعت نداريم، پس کار در اين حوزه را رها کنيم. به‌زعم من اما ما هرچند صنعت گيم در کشور نداريم اما قطعاً ظرفيت آن را در اختيار داريم. در تمام اين سال‌ها شاهد بوده‌ايم که تيم‌هاي بازي‌سازي جوان بدون هيچ حمايتي در نقاط مختلف کشور در حال شکل‌گيري هستند و بعضاً محصولاتي را ارائه مي‌کنند، که در بازار هم بسيار موفق است. اين دقيقاً معناي ظرفيت و پتانسيل موجود در کشور است. وقتي دولت هيچ دخالت خاصي در اين زمينه ندارد و در عين حال شاهد رشد اين گروه‌ها هستيم يعني اين استعداد در کشور موجود است. 
اما در دورنماي آينده اين صنعت در کشور حتماً پول‌سازي از جنس توليد است. به‌خصوص که تمرکز بازار ما بيشتر بر روي عرضه ديجيتال است و دلالي‌ها بيشتر مربوط به بازار عرضه فيزيکي است. به همين دليل مي‌توان در دورنما ديد که اين جنس دلالي‌ها هم در کشور ضعيف خواهد شد و آنچه قوت مي‌گيرد و برقرار مي‌ماند همين فرآيند توليد و درآمد از بازار واقعي است. به تعبيري با راه‌اندازي دايرک ما به‌دنبال ساخت آينده صنعت بازي‌ها در کشور هستيم، به‌جاي آنکه بخواهيم منتظر بمانيم و تا بعد در واکنش به هرچه پيش‌آمد بخواهيم براي خود تعيين تکليف کنيم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: