کد خبر: ۱۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پروانه مافی ابر چالش های شهر تهران را در گفت گو با شروع تشریح کرد
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با حضور در تحریریه روزنامه شروع با خبرنگار ما به گفت و گو نشست و درباره موضوعاتی چون نقش سیاسی زنان ، نقش کم رنگ احزاب در ایران و چالش های شهر تهران سخن گفت .
زن‌ها می‌توانند از عهده هر کاری برآیند. به نظرمی رسد این اعتقاد باید مانند یک میراث از مادران به دختران انتقال یابد. زنان زمانی که به بهترین نحو ممکن به مسئولیتهای زندگی می پردازند می‌توانندنقش‌های اجتماعی مناسب را بپذیرند و از عهده ایفای آن برآیند. باید ابتدا خود و توانائی‌هایشان را بشناسند و سپس زمینه شناختشان را برای دیگران ایجاد کنند تا مانند فردی ماهر در میدان‌های کاری و مدیریتی افتخار بیافرینند.با وجود این‌که تعداد زنان در نیروی کار رو به افزایش است اما پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی محسوس نبوده است و این در حالی است که تحقیقات انجام شده برای شناخت برتری مردان در مدیریت وجه تمایزی را برای مدیر بودن انحصاری مردان قائل نیست.در سالهای اخیر رشد روز افزون حضور زنان در مراکز علمی و دانشگاه‌ها و تربیت نیروی متخصص در این قشر و از سوی دیگر عدم بکارگیری آنان در مشاغل و پست‌هایی که به تخصص خاص آنها نیاز دارد، باعث شده نرخ بیکاری زنان به طور روزافزونی افزایش یابد.
با اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 14 نفر از بانوان به مجلس راه یافتند که در مقایسه با ادوار گذشته مجلس افزایشی قابل توجه داشت و البته باید گفت علاوه بر این ۱۴ نفر، ۸ زن نیز از استان‌های مختلف به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.
پروانه مافی،یکی از نمایندگان منتخب اصلاح‌طلب استان تهران  ویکی از زنان فعال سیاسی و اجتماعی است که به عنوان نماینده مردم تهران ، ری و شمیرانات وارد مجلس دوره دهم شد و در دوره فعالیت خود در این مجلس توانست در سمتهای مختلف خوش بدرخشد .
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با حضور در تحریریه روزنامه شروع با خبرنگار ما به گفت و گو نشست و درباره موضوعاتی چون نقش سیاسی زنان ، نقش کم رنگ احزاب در ایران و چالش های شهر تهران سخن گفت که در ادامه نظرات ایشان را می خوانید : 
شروع : قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی ها در خصوص تصدی زنان در پست وزارتخانه مطرح بود ولی پس از تعیین کابینه دولت دوازدهم این موضوع محقق نشد .حالا بحث تصدی زنان در پست های مدیریتی کلان مطرح شده است .نظر شما در این مورد چیست ؟
در روزهای اخیر بهترین خبر در حوزه زنان ابلاغیه رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی درخصوص 30 درصد حضور زنان در پست‌های مدیرتی و دستگاههای اجرایی بود  که بر اساس آن ستگاهها و نهادهای عمومی موظف شدند از بین کارکنان فعال خود حداقل یک‌سوم مدیران را از بین زنان شاغل دارای شرایط انتخاب کنند.
نقش زنان در سرنوشت جامعه بسیار روشن و تأثیرگذار است لذا باید در عرصه مدیریت اجرایی سطح کلان هم سهیم شوند. زنان  در سطح مدیریت میانی حضور مناسبی دارند باید در عرصه مدیریت کلان هم ورود کنند انتظار ما از دولت دوازدهم این است که از زنان با تجربه، متخصص، شایسته و مدیر استفاده کند. بحث ما این نیست که زنان فقط چون زن هستند به عنوان وزیر انتخاب شوند بلکه در میان بانوان کسانی را داریم که تجربه‌های کلان مدیریتی دارند اما خیلی به حساب نیامده‌اند. کارهای سخت و زیان آور، کمتر با روحیه زنان تناسب دارد، بخش‌هایی در حوزه محیط زیست می‌تواند برای زنان مناسب باشد در صورت ایجاد وزارتخانه محیط زیست، این وزاتخانه می‌تواند جایگاه مناسبی برای فعالیت بانوان باشد چرا که نگاه بانوان به مسائل محیط زیست عمیق و دامنه‌دار است. شرایط باید آماده باشد که زنان بتوانند در عرصه‌های مدیریتی کلان از جمله استاندار و معاون وزیر حضور داشته باشند .
در حال حاضر زنان زیادی را داریم که به راحتی می توانند در پست هایی مثل معاون وزیر و استاندار و فرماندار انتخاب شوند .
شروع : در روزهای گذشته صحبتهایی مبنی بر مخالفت مراجع با پر رنگ تر شدن نقش زنان در عرصه های سیاسی شنیده می شد ، در این مورد چه نظری دارید؟
به نظر می رسد در این زمینه حرف غلطی را به مراجع نسبت داده‌اند زیرا شأن مر اجع بالاتر از این است که در یکسری مسائل اجرایی و معمول دخالت داشته باشند ، اگر اشکال بر حضور زنان در عرصه‌‌ای باشد این حضور در همه جا اشکال دارد وقتی اشکال بر حضور وجود ندارد در هیچ حوزه‌ای مشکل نیست .مراجع والامقام‌تر از این هستند که به کارهای اجرایی وارد ‌شوند.

شروع :تشکیل کمیسیون خانواده  در مجلس در چه مرحله ای قرار گرفته است ؟
کمیسیون خانواده را از ابتدا در مجلس پیگیری کردم و استقبال خوبی از سوی آقایان مجلس در این زمینه صورت گرفت بسیاری از همکاران پیشنهاد می‌دادند که تمایل دارند به صورت فعال در این کمیسیون حضور داشته باشند اما به دلیل محدودیتی که از نظر تعداد نمایندگان حاضر در هر کمیسیون با حضور آنها در این کمیسیون موافقت نشد و به دلیل اینکه نمایندگان باید در کمیسیون‌ها در تعداد مشخصی باشند به همین دلیل کمیسیون خانواده به فراکسیون تبدیل شد با وجود اینکه ممکن است فراکسیون توان و قدرت کمیسیون را نداشته باشد اما به هر جهت مأمنی برای طرح مسایل مربوط به خانه و خانواده است در حال حاضر هم فراکسیون زنان و هم فراکسیون خانواده داریم در نتیجه در فراکسیون خانواده به مسائل حوزه خانواده می‌پردازیم، آسیب‌ها، آفت‌ها و مشکلاتی که برای خانواده وجود دارد و باعث از هم پاشیدگی در خانواده‌ها و بالا رفتن آمار طلاق می‌شود.
مسئله کودکان هم مهم است. کودک آزاری در جامعه دیده می‌شود و موجب رنجش جامعه شده است در مجلس جایی که به طور خاص برای کودکان باشد و به مسائل کودکان بپردازد وجود ندارد و این خلاء‌ هست، البته کمیسیون حقوقی قضایی کثرت مسائلی وجود دارد که طبیعتاً کمتر به این موضوع خاص توجه می‌شود در فراکسیون خانواده به مسائل کودکان در خانواده می‌پردازیم چگونگی ارتقاء تقویت بنیان خانواده که نظام جمهوری اسلامی یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است (اعضای خانواده) و نهاد خانواده کمیسیون زنان نداریم فراکسیون است که متمرکز می‌شود.در معاونت امور زنان ریاست جمهوری ستاد ملی خانواده تشکیل شده و این فراکسیون با آن ستاد به خوبی تعامل دارد .

شروع : واقعیت فعالیت احزاب را در خصوص ایجاد فضای رقابت سیاسی در کشور چگونه ارزیابی می شو د؟
واقع امر آن است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، احزاب سیاسی نقش مؤثری در مدیریت عقلانی و جمعی کشور بر عهده ندارند و در نبود احزاب واقعی، پایدار، فراگیر و نظام‌مند، اَدوار انتخابات تا حد زیادی کاندیدا‌محور شده است؛ به‌گونه‌ای‌که شهروندان امکان انتخاب برنامه‌های کارآمد را ندارند و مجبورند به انتخاب اشخاص مبادرت ورزند. به تعبیر دیگر در شرایط فعلی، برنامه‌محوری جای خود را با شخص‌محوری عوض کرده است. قانون فعلی احزاب کشور که سر‌منشأ پدیدآمدن مناسبات حاکم است، مصوب سال ١٣٦٠ بوده و با گذشت بیش از سه دهه از تصویب آن، پاسخ‌گوی پیچیدگی‌های امروز جامعه ایران نیست و با توجه به تکمیل فرایند رشد سیاسی جامعه، بازنگری در آن با هدف بسترسازی برای ظهور احزاب قدرتمند، مؤثر و کارآمد، بیش‌از‌پیش  احساس می‌شود.جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به افق چشم‌انداز جامعه ایرانی ١٤٠٤ نیازمند رفع مسائلی است که ثبات، توسعه و پیشرفت کشور در گرو تعیین تکلیف با آنهاست؛ اگرچه در سال‌های اخیر با ورود مفاهیمی مانند توسعه‌ پایدار و توسعه متوازن به عرصه‌ نظریات توسعه‌یافتگی، انحصار آن به مفهومی اقتصادی از بین رفته؛ با‌این‌حال اهمیت وجود تناسب و همگونی در سه بُعد اصلی آن یعنی توسعه‌ اجتماعی، توسعه‌ سیاسی و توسعه‌ اقتصادی، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.
جامعه‌ توسعه‌یافته از نظر سیاسی، ضمن برخورداری از ثبات سیاسی، دارای ویژگی‌هایی مانند کارآمدی، سطح پایین فساد، پاسخ‌گویی، مشارکت مردم در امور مربوط به خود، نظام حزبی قوی و سازمان‌یافته و آزادی رسانه‌هاست. به نظر می‌رسد با گذشت حدود چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی باید توجه ویژه‌ای به تقویت شاخص‌های غیراقتصادی توسعه از‌جمله ابعاد ثبات سیاسی، کارآمدی و حکومت‌داری مطلوب، مردم‌سالاری، حقوق و آزادی‌های مدنی صورت گیرد. در‌این‌‌میان، وجود احزاب کارآمد و نظام حزبی قوی به عنوان مدخلی برای برقراری ارتباط مؤثر میان دولت و ملت، امری ضروری است.
شروع: احزاب چه نقشی در توسعه کشور ایفا می کنند؟
مسئله احزاب و توسعه، مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر به طور جدی در کانون مباحث سیاسی جامعه ما قرار گرفته است. بسیاری از بازیگران سیاسی در ریشه‌یابی مـشکلات اجـتماعی و اقـتصادی به ضرورت توسعه سیاسی اشاره می‌کنند و تشکیل احزاب را اساسی‌ترین گام در این فرایند می‌دانند.تجربیات پیشین درباره احزاب، اغلب موجب بدبینی نسبت به نقش این سازمان سیاسی شـده اسـت؛ تـا‌آنجا‌که حتی عده‌ای آن را با فرهنگ سیاسی ایرانی سازگار نمی‌دانند؛ هرچند درباره حـزب و ضـرورت آن بسیار سخن گفته می‌شود یا در برابر آن مخالفت‌هایی ابراز می‌شود؛ امـا این نـظرات مـعمولا در سطح منازعات سیاسی روزمره باقی مانده و کمتر به مباحث بنیادی در این زمینه راه می‌یابند.
شروع :در حال حاضر احزاب سیاسی جایگاه خود را در کشور پیدا کرده اند؟ 
  تلاش سازمان‌یافته و با ‌برنامه احزاب برای حل‌وفصل مسائل مهم کشوری، گامی مؤثر برای تکمیل فرایند تحزب است. یکی از مسائل عمده کار حزبی در ایران، فصلی پنداشته‌شدن آن است،  به این معنا که اندکی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های حزبی آغاز شده و پس از آن نیز خاتمه می‌یابد؛ در‌حالی‌که حزب باید در تمام سال و به طور مستمر، مسائل جامعه و کشور در حوزه‌های مختلف را رصد کرده، روی آنها تفکر و برای حل هریک، راه‌حل‌های مستند و کارآمد ارائه کند.چراکه احزاب، محل انباشت دانش و تجربه‌اند. هدف غایی احزاب و اساسا کار حزبی، اصلاح امور است.داشتن چنین هدفی نیازمند نظام فکری مشخص و حتی‌المقدور منحصر‌به‌فرد به ازای هر حزب یا تشکل است.احزاب و تشکل‌های ریشه‌دار، عمدتا با اتکا به دانش و تجربه انباشته خود که از مجموع نیروهای تشکیلاتی هریک از آنها ناشی می‌شود، بر مسائل کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی، تمرکز و تفکر کرده و آنها را اولویت‌بندی کرده‌اند. از‌این‌رو نوعا برای حل هر‌کدام از مسائل مبتلا‌به جامعه و کشور که مهم تلقی کنند، راه حل دارند.از سوی دیگر احزاب، محلی برای تمرین کار جمعی به‌عنوان حلقه مفقوده توسعه‌ کشور هستند. اصلی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مسئله کشور ما که مورد توافق عمده صاحب‌نظران نیز هست، مسئله نبود فرهنگ کار جمعی است؛ بنابراین از‌آنجا‌که از یک سو فعالیت حزبی نیازمند وجود تشکیلات است، تمرینی مناسب برای تقویت فرهنگ کار جمعی خواهد بود.همچنین  احزاب می‌توانند به نهادینه‌شدن و تعمیق باور به مفهوم دموکراسی کمک کنند. احزاب ذاتا واسط میان ملت و دولت‌اند و اصلی‌ترین کارکرد آنها تجمیع دانش و تجربیات گروه‌های جامعه و اثرگذاری بر نظام تصمیم‌گیری کشوری به واسطه کاربست آن دانش و تجربیات است. در چنین شرایطی است که مردم حق اعمال نظر خود در تصمیمات مهم جامعه را باور خواهند کرد.
شروع :در ارتباط با لایحه دولت درخصوص تفکیک وزارتخانه‌ها چه نظری دارید ؟
ادغام وزارتخانه‌های «راه و ترابری» با «مسکن و شهرسازی» و «صنعت و معدن» با «وزارت بازرگانی» در دولت دهم براساس تکلیف ذکر شده در برنامه پنجم توسعه و در راستای چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت بود.در واقع بر اساس متن برنامه پنجم دولت مکلف شده بود تا پایان سال دوم برنامه تعداد وزارت خانه ها را از 21 وزارت خانه به 17 وزارت خانه کاهش دهد، اما از آنجا که این ادغام ها بدون انجام مطالعات کافی انجام گرفت، نتوانست اهداف ترسیم شده را محقق سازد.اهمیت حوزه هایی چون مسکن و حمل و نقل به حدی است که تشکیل وزارت خانه های مجزا برای هر یک از آنها در دنیا امری مرسوم است، بررسی های انجام گرفته در 19 کشور که عمدتا شامل کشورهای توسعه یافته می شود، نشانگر این واقعیت است که در 15 مورد از این کشورها دو حوزه مذکور از یکدیگر تفکیک شده اند.تفکیک و ادغام وزارتخانه ها اقدام بسیار حساس و تعیین کننده ایست که مدتها وزارت خانه های مورد بحث را درگیر می کند و لذا مجلس فعلی درصدد است تا برخلاف آنچه در سال 89 بدون ارائه مطالعات توجیهی و منطقی به تصویب رسید، این بار چنین مسیری را در پیش نگیرد و در صورتی به این اصلاحات رای مثبت دهد که واقعا به این باور برسد که ایجاد چنین تغییراتی تنها منحصر به جابه جایی افراد در وزارت خانه و معاونت ها نخواهد شد، بلکه به مدیریت بهتر و افزایش کارایی منجر خواهد شد.اهمیت فوق العاده ایجاد سازمانی متمرکز در حوزه مسائل و دغدغه های جوانان، از ایده کلی تفکیک حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان فعلی و ایجاد سازمان ملی جوانان مورد حمایت است  و در عین حال باید بر لزوم ارائه ساختاری پویا و کارا برای این سازمان جهت جلب موافقت نهایی مجلس تاکید شود . 
شروع :ظرفیت اجرایی حضور زنان در مدیریت شهری را با توجه به شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید ؟
همه حوزه‌ها می‌توانند از حضور زنان استقبال کنند حتی در بسیاری از کارهای مردان نیز زنان حضور دارند و عملکرد خوبی دارند و نشان داده‌اند که کمتر از مردها نبوده‌اند اما این لزوما برای همه و عموم زنان نیست ممکن است در بین برخی افراد و خانم‌ها هست نباید به کل زنان عمومیت داد اما آنچه عمومیت دارد و همه زنان می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و موفق و موثر باشند حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است و زنان در این حوزه‌ها موثرتر، مقوم‌تر، برنامه‌تر هستند البته این به معنا نیست که زنان در سایر حوزه‌ها توانایی ندارند در حوزه‌های اقتصادی زنانی داریم که بسیار خوب درخشیده‌اند در عالم سیاست اقتصاد در مدیریت کلانی تعدادی از زنان را داریم اما در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی همه زنان می‌توانند برنامه‌ریز خوبی باشند و خوب اداره کنند. بنابراین حوزه‌های مدیریت شهری زنان به راحتی می‌توانند حضور داشته باشند و بروز موفقی داشته باشند.به عنوان مثال شهرداری‌ها، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از قبیل اداره فرهنگسراها، ادارة سرای محلات محل‌های خوبی برای حضور زنان است باید این فضای کاملا مردانه را در فضای مدیریت شهری خصوصا در شهر تهران اصلاح کنیم از شهردار تهران جناب آقای مهندس نجفی که فرد شاخص، برنامه ریز، خلاق و با تجربه هستند. خانم‌ها از حسن عاطفی و حساس برخوردارند و شکست را نمی‌توانند بپذیرند لذا ما نباید به شکست خوردن زنان کمک کنیم کسانی‌ که هر زنی را به دلیل زن بودن در هر مسولیتی قرار می‌دهند به آن فرد و جامعه زنان خیانت می‌کنند. باید دقت کرد باید افرادی که در این حوزه‌ها تجارت کار فرهنگی دارند را به کار بگیریم باید دقت کنیم پیدا کنیم این افر اد را از طرف ما خوب کمک بگیریم و در انتخاب دقت کنیم البته این است باید در حوزه مردان هم رشد اگر خانمها کار مدیریتی را بدست می‌گیرند حتما این کار درست صحیح انجام خواهد شد و برای اثبات این ادعا باید روی انتخاب‌ها دقت زیادی داشته باشیم. معتقدم مدیریت شهری در هم کلان شهرها می‌تواند از حضور زنانی که در این حوزه‌ها تحصیلات، تجربه‌ و کیفیت کاری دارند استفاده کنند که در این صورت هم حضور زنان محقق شده و هم زنان در جایگاهی که به روحیات آنها می‌خورد حضور پیدا می‌کنند.چالش‌های مدیریت شهری، ریشه انحرافات شهرداری مشکلات شهرداری‌ها عمدتاً ناشی از نظارت ضعیف است در کشور یا بخش‌های نظارتی نسبت به اجرایی عقب‌تر حرکت می‌کند رنجش اجرا معطل بخش نظارت نمی‌ماند وقتی نظارت به اجرا می‌رسد که به نظر می‌رسد تخلف صورت گرفته و در چنین مواردی گرفتن هیچ متخلف چندان ارزشمند نیست. حوزه شهرداری‌ها معمولا حوزه اجرا هستند و این نوع فعالیت‌ها غلط زیاد دارد نمی‌توان گفت حوزه اجرا بدون غلط است.علاوه بر اینها انتخاب و انتصاب در ایران بسیار مهم است اگر روش اجرایی  مدیر درست باشد افر اد زیر دست مشی مدیر را الگو قرار می‌دهند و به عنوان سند پیش رو قرار می‌دهند.می بایست  انتخاب‌ها براساس استعداد در شایستگی باشد . اگر این انتخاب‌ها براساس شایستگی‌ها و استعدادها و تجارب افراد باشد کمتر انحراف پیش می‌آید.مدیران اتوبوسی که قبلا در حوزه‌های دیگری کار کرده‌اند باعث می‌شود کارمندان آن مجموعه دلسرد و مایوس شوند و این صدماتی است که در حوزه شهر‌داری‌ها و ادارات وارد می‌شود.اگر اینها سامان بگیرد و افراد در چهارچوبی براساس تجربیات و تحصیلات قرار بگیرند این انحرافات خیلی کمتر خواهد بود.

شروع :با توجه به آغاز به کار شهردار جدید تهران در شرایط کنونی پایتخت با چه چالش هایی مواجه هست و نسخه درمان آن چیست ؟
یکی از مشکلات عمده کلان‌شهرها و خصوصا تهران این بود که منابع درآمدی پایدار و مشخصی برای اداره شهر نداشتند و چون منبع مشخصی وجود نداشته شهرداران منابعی را از فروش تراکم، فروش عوارض  و صدور پروانه به دست می‌آورند و هر چه بیشتر تراکم می‌فروختند پول بیشتری عایدشان می‌شد و در نتیجه بلند مرتبه سازی در کلان‌شهرها و تهران رونق پیدا کرد.
در حال حاضرتهران از نظر کالبد شهری  برای ساکنان آرامش، آسایش و نشاط را ندارد.به عنوان مثال ساخت و سازهای مجاز و غیر مجازمنطقه 22 باعث شد تنها دالان تهویه وخروج و ورود هوای شهر تهران بسته شود و هوای تهران دچار اختلال شود که این امر مشکلات زیادی را برای تهران بوجود آورده است .این در حالی است که تهران برای سایر شهرهای کشور یک الگو است. در همه جای دنیا برای اداره شهر دنبال منابع پایدار هستند. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا برای صدور پروانه ساخت و ساز پولی نمی‌گیرند اما متاسفانه در حال حاضر با وجود اینکه تراکم زیادی در تهران فروخته شده ،شهر تهران با معضل نداشتن درآمد پایدار مواجه است ، با توجه به اهمیت این موضوع  کمیسیونی مشترک بین 4 کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصاد، امور داخلی و شوراها و عمران  در مجلس تشکیل شد و از این 4 کمیسیون 23 نفر با علاقه در این کمیسیون مشترک عضو شدند تا بتوانند به صورت خاص موضوع درآمدهای پایدار برای شهر تهران را بررسی کنند .
شروع : این کمیسیون چه طرحها و برنامه هایی ارایه داده است ؟
نمایندگان مجلس طرح درآمدهای پایدار را مضاء کردند که این طرح در این کمیسیون بررسی می‌شود. لایحه‌ای هم در این زمینه از طرف دولت آماده شده اما دارای مشکلاتی است و در حال حاضر در صدد رفع مشکلات آن لایحه هستیم تا در صحن مطرح شود. همچنین از وزیر کشور قول گرفتیم تا لایحه مجموعه مدیریت شهری و لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را حل کند،تا درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها تعریف شد .
در این کمیسیون از مشاوران زیادی که با تجربه هستند دعوت شده تا با حضور در جلسات کمیسیون کمک کنند تا طرح ها آماده شود. 
شروع : آیا این کمیسیون در صدد تصویب قوانین جدیدی در این خصوص هست ؟
متاسفانه مجلس بخش نظارتی خود را در دوره‌های گذشته ضعیف کرده است ما درمجلس دهم روی قانون‌گذاری وارد نشدیم زیرا بسیاری از قوانین باید تغییر کند، زیرا برخی قوانین مزاحم هستند زیرا یک قانون، قانون دیگری را رد می‌کند و آنچه مهم است بخش نظارتی مجلس است که باید بر اجرای قوانین کاملاً  نظارت داشته باشد  و ببیند چقدر از این موضوعات و مباحث مطرح شده اجرا نشده و چه نواقصی دارد .
به طور کلی می توان گفت که این کمیسیون بدنبال جذب درآمدهای جدید و نویی است که تابحال در ایران وجود نداشته است .امروز دنیا درآمدهای شهرداری‌ها را جهت داده است به سمت درآمد حاصل از گردشگری شهری و ملی جهت داده است. همچنین کسب و کارهای حوزه IT و بسیاری از خدمات شهرداری‌ها می‌تواند از طریق این مشاغل مدیریت شوند که بسیار درآمدهای پایداری هستند. 
در ایران تجربیات موفقی در زمینه  کسب و کارهای نو و استارتاپی وجود داشته است ، به عنوان مثال اسنپ و تپسی از نمونه کسب و کارهای موفق بودند که مشکلات آن در دولت یازدهم به خوبی حمایت و برطرف شد ، در همین رابطه بسیاری از مشاغل نو می‌تواند با حوزه شهرداری‌ها پیوند بخورند اما هنوز فضا، فضاهای جدید است و جای کار زیاد دارد. حمایت مجلس را نیاز دارند. 




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: