کد خبر: ۱۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بازار لوازم التحریر با گلایه تولیدکنندگان آغازشد؛
گروه فرهنگ ؛ حالا ديگر از اواسط ماه شهريور هم گذشته‌ايم و کم کم به روزهاي پاياني تابستان نزديک مي‌شويم. روزهايي که مردم در تکاپور هستند تا وسايل مدارس کودکان و فرزندان خود را آماده کنند. مغازه‌هاي لوازم التحرير پر از کيف‌ها، دفترها و قلم‌هايي است تا خريداران براي تهيه اين وسايل،راهي شوند.

شايد ابتدايي‌ترين راه انتخاب خانواده‌ها براي تهيه لوازم التحرير، بحث قيمت اقلام ضروري براي آغاز سال تحصيلي کودکان شان در مدارس باشد. 
با گشت و گذار در اين بازار مي‌توان دريافت که بازار لوازم‌التحرير در حال حاضر بسيار متنوع تر از گذشته شده و تحولات زيادي در آن رخ داده است. 
از يک سو توليدات داخلي متنوع تر شده و از سوي ديگر واردات اين لوازم از کشورهاي مختلف به ويژه کشورهاي شرق آسيا مانند چين در سالهاي گذشته افزايش قابل توجهي يافته است.به همين دليل است که بازار لوازم‌التحرير در مقايسه با سال‌هاي گذشته که منحصر در تعدادي اقلام مثل، کيف، دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه، پاک کن مي‌شد بسيار متفاوت‌تر شده به شکلي که مي‌توان امروز بازار لوازم‌التحرير را يکي از پرزرق و برق‌ترين بازارها دانست. بازار لوازم التحرير که اين روزها از تنوع بسيار زيادي برخوردار است، بخشي از آن شامل وسايل لوازم التحرير ضروري هستند و بخشي ديگر لوازم‌هاي فانتزي و تزييني. بيشتر خريداران وسايل فانتزي بچه‌ها در مقاطع تحصيلي پايين‌تر هستند و مقاطع بالاتر کمتر به سراغ لوازم التحرير غير ضروري و فانتزي مي‌روند.
به گزارش ايسنا، به گفته فروشندگان لوازم‌التحرير بخش عمده از بازار لوازم‌التحرير داخلي، وارداتي است و محصولات چين، مالزي، هند، ژاپن و برخي از کشورهاي شرق آسيا بازار داخل را قبضه کرده‌اند و در مقايسه با توليدات داخلي به دليل کيفيت بهتر و طرح‌هاي متنوع‌تر و زيباتر از مشتريان بيشتري برخورداراند که البته قيمت‌هاي بالاتري هم دارند.
از سوي ديگر هم برخي معتقدند بسياري از لوازم‌التحرير وارداتي تنها ظاهر زيبايي دارند و از کيفيت پايين‌تري برخوردارند. 
علي حديدي توليدکننده فعال در حوزه نوشت‌افزارهاي ايراني، در گفتگو با مهر، نوشت افزار را يکي از مهم‌ترين عناصر فرهنگ‌ساز دانست و گفت: ما بايد فرهنگسازي را از کودکي آغاز کنيم و از آنجا که اسباب بازي و لوازم‌التحرير، از مهم‌ترين عوامل فرهنگ‌ساز هستند، متوليان فرهنگي بايد از توليدکنندگان کالاهاي فرهنگي حمايت کنند و امکانات لازم را براي توليد، معرفي و تبليغ در اختيارشان قرار دهند.
مدير شرکت توليد نوشت‌افزار «آزاده» به ضرورت فرهنگ‌سازي در زمينه استفاده از نوشت‌افزار ايراني اشاره و بيان کرد: اگر بچه‌ها سراغ دفترها و مدادها و کوله‌هايي مي‌روند که عکس باربي و باب اسفنجي و بن‌تن و مرد عنکبوتي بر آن تصوير شده به اين خاطر است که اين شخصيت‌ها را مي‌شناسند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. بيش از ۵۰ سال از فعاليت شرکتي چون والت ديسني مي‌کند؛ تا امروز شمار بالايي کارتون و فيلم و داستان و محصولات جانبي بر اساس شخصيت‌هاي ديسني خلق شده‌اما ما با اسطوره‌ها و شخصيت‌هاي کارتوني و غيرکارتوني خود چه کرده‌ايم؟ بچه‌هاي ما تا چه‌اندازه با طرح‌ها و تصويرهايي که بر نقش افزارهاي ايراني- اسلامي‌نقش مي‌بندد آشنا هستند؟
حديدي به مشکلاتي که در ارتباط با انتشار دفاتري با تصوير «جناب خان» و يا «شکرستان» پيش آمده بود اشاره و بيان کرد: قرار بود تا ۵ سال، شخصيت‌ها و برنامه‌هاي جديد براساس مجموعه «شکرستان» توليد شود و روي آنتن برود؛ من حتي پيش پرده توليد جديد اين مجموعه را هم ديدم. اما اين اتفاق نيفتاد. از سوي ديگر ما تصوير جناب خان و کلاه قرمزي را منتشر کرديم اما نه جناب خان روي آنتن و در برنامه «خندوانه» ماند نه کلاه قرمزي و ما متحمل ضرر و زيان بسيار شديم!
اين توليدکننده نوشت افزار ايراني- اسلامي‌با اشاره به اين که توليدکنندگان، رغبت چنداني به فعاليت در اين زمينه ندارند گفت: برخي تويدکنندگان نوشت‌افزار گلايه دارند که کلاه قرمزي، جناب خان و شخصيت‌هاي شکرستان، کاراکترهاي شناخته شده‌اي هستند که انحصار توليدشان در اختيار شرکت آزاده است در صورتي که من آبرو و اعتبار و سرمايه خود را وقف توليد نوشت افزارهاي ايراني کرده‌ام. مساله مهم ديگر، اين که هنوز هم کلاه قرمزي براي بچه‌هاي امروز، شخصيت چندان جذاب و شناخته شده‌اي نيست. بيشتر متولدان دهه ۶۰ و حتي اوايل دهه ۷۰ با اين شخصيت خاطره دارند اما همه کودکان امروز، مردعنکبوتي و باب اسفنجي را مي‌شناسند. به همين خاطر، توليدکننده‌ها حق دارند عطاي نوشت افزار ايراني اسلامي‌را به لقايش ببخشند و به فکر برگشت سرمايه خود باشند.

به گفته حديدي، استفاده از نوشت افزار ايراني- اسلامي، نيازمند فرهنگسازي و استمرار در توليد انيميشن با کيفيت بالا و پخش از تلويزيون است. فرهنگسازي، وظيفه من نيست؛ من، توليدکننده‌ام. متوليان فرهنگي بايد فيلم و انيميشن بسازند. کارآکترهاشان را معرفي کنند. همان‌گونه که کشورهاي پيشرفته مدت‌هاست به اين نتيجه رسيده‌اند که اگر پويانمايي بر اساس شخصيت «باب اسفنجي» ساخته مي‌شود بايد لباس و نوشت‌افزار و ديگر محصولات مرتبط با آن نيز وجود داشته باشد چراکه اين پيوست فرهنگي به معرفي بيشتر و بهتر يک شخصيت کمک مي‌کند اما ما تازه به اين نتيجه رسيده‌ايم که بايد مجموعه‌اي از محصولات فرهنگي توليد شود تا شخصيتي چون کلاه قرمزي معرفي شده و در ذهن مخاطب باقي بماند.
مدير شرکت آزاده، نبود کپي‌رايت را يکي ديگر از مشکلات دانست و افزود: من به‌عنوان توليدکننده، مبلغ هنگفتي پرداخت و کپي‌رايت انتشار شخصيت‌هايي چون کلاه قرمزي و جناب خان و شکرستان را دريافت مي‌کنم. اما چند درصد توليدکننده‌ها مي‌توانند حق مالکيت معنوي اين شخصيت شناخته شده را بپردازند و انحصار توليد نوشت‌افزار براساس آن شخصيت‌ها را در اختيار بگيرند؟ از سوي ديگر چون قانون کپي‌رايت وجود ندارد، افراد ديگري مي‌آيند و از تصوير همان شخصيتي استفاده مي‌کنند که من براي انتشارش، هزينه گزافي را پرداخته‌ام يا از اينترنت، تصوير هفت کوتوله و باب اسفنجي و مردعنکبوتي را دريافت مي‌کنند.
اما همچنان به نظر مي‌رسد که وضعيت باار لوازم التحريردر شهرهاي مختلف کنترل شده تا فروشندگان اين کالاها ، از مردم براي تهيه وسايل ضروري کودکانشان سوءاستفاده نکنند. 
سبحان رياضي، توليد کننده لوازم التحرير در گفتگو با مهر مي‌گويد: ما دو دستي و مقابل سکوت مسئولان بازار اجناس سال تحصيلي را به چيني‌ها واگذار کرده‌ايم و ۹۰ درصد از توليد کنندگان داخلي نيز ورشکست شده و خانه نشين شده‌اند.
وي گفت: بسياري از افرادي که روزگاري توليدکننده بودند و اشتغال ايجاد کرده بودند حالا با فروش کارخانه‌ها به وارد کننده جنس چيني تبديل شده‌اند.

بسياري از افرادي که روزگاري توليدکننده بودند و اشتغال ايجاد کرده بودند حالا با فروش کارخانه‌ها به وارد کننده جنس چيني تبديل شده‌اند
وي مي‌گويد: دولت بسيار کم کاري مي‌کند بازار در دست دولت است و به سادگي مي‌تواند با همکاري آموزش و پرورش خريد اجناس ايراني استاندارد و با کيفيت را تشويق کند و از ورود برندهاي مختلف و بي کيفيت خودداري کند.
وي در خصوص نمادها هم گفت: ما تصوير افراد تاثير گذار معاصر، اسطوره‌ها و شخصيتهاي کارتوني داخلي را مورد استفاده قرار مي‌دهيم اما سوال مي‌کنم چه کسي ما را تشويق کرد؟ توليد در داخل هر سال هزينه برتر مي‌شود و هيچ حمايتي نمي‌شويم اما توليد در چين هر سال کم هزينه تر مي‌شود و قيمت‌ها کمتر مي‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: