کد خبر: ۱۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«آيين رونمايي از نسل نوين دو ساز ايراني؛ دف و دُم‌دُم» با حضور بيژن کامکار و همايون نصيري کُنندِگان اين کار، در گالري غربي برج ميلاد برگزار شد. اين دو هنرمند با همراهي بِرَندِ Ha Pa تغييراتي را در سازهاي کوبه‌اي دَف و دُم‌دُم ايجاد کرده‌اند که منجر به بهبود کيفيت و افزايش کارايي آن‌ها شده است.
به گزارش خبرآنلاين؛کارگاه ساخت ساز پادوک در سال 1390 توسط محسن فرماني ايجاد شد و تمرکز خود را بر توليد سازهاي کوبه‌اي گذاشت. در سال 94 همکاري اين کارگاه با پژمان حدادي؛ نوازنده تنبک و سازهاي کوبه‌اي منجر به شکل‌گيري بِرَندِ  Ha Pa ؛ Ha مخففِ Hadadi و Pa مخففِ Padouk شد.
بيژن کامکار صحبت‌هاي خود را اين طور آغاز کرد: «من اگر صحبتي داشته باشم، نوعي درد دل است، گونه‌اي شِکوه و شکايت از 45 سال دف‌نوازي. هميشه گفته‌ام که عاقبت به خِيرترين نوازنده ايران منم؛ چون روزي که دف را به دست گرفتم، يا از صميم قلبم گفتم يا از روي زبانم يا شعار دادم، گفتم به‌اميد روزي مي‌زنم که صدها نفر دف به دست بگيرند و امروز نه صدها نفر که هزارها نفر دف به دستند».
کامکار ادامه داد: «شروع کار من به همين سادگي نبود که دف را دست بگيرم و وارد گروه شوم. پيش از آن که شروع کنم از چهار خليفه اِذن گرفتم که اين ساز را بزنم و آن‌ها از من قول گرفتند که حرمت دف را به زيباترين شکل ممکن حفظ کنم. من اين قول را به آن‌ها دادم ولي نمي‌دانستم روزي هزاران نفر دف خواهند زد و عده زيادي از آن‌ها از شاگردان من خواهند بود. اگرچه شُکوه دف و توانايي نوازندگانش چنان چشمگير است که نقشِ غلط زدن‌هاي عده‌اي معدود به چشم نمي‌آيد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: