کد خبر: ۱۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سید رضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران می‌گوید: فرش ایرانی مدت‌هاست به دلیل دور ماندن از بازارهای جهانی جایگاه خود را از دست داده است و از برتری برند فرش ایرانی جز توهمی در ذهن خودمان چیزی باقی نمانده است.رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره وضعیت فرش ایران بازار جهان، گفت: پس از توافق هسته‌ای به‌واسطه آزادسازی صادرات فرش ایران به آمریکا شاهد یک رشد مقطعی در این حوزه بودیم که آن‌هم مشخص بود دوام چندانی نخواهد داشت و بعدازاین مقطع،  صادرات فرش نسبت به دوره‌های قبل، تغییر محسوسی را تجربه نکرد.سید رضی حاجی آقامیری، با اشاره به اینکه کلاً صادرات غیرنفتی ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: این مشکلات باعث شده است در برخی موارد با رکود در صادرات و در مواردی نیز با افت میزان صادرات مواجه شدیم این در حالی است که فرش ایرانی علاوه بر مشکلات حاکم بر حوزه صادرات غیرنفتی کشور، مشکلات مختص خود را نیز دارد.به گزارش اتاق خبر ،این فعال حوزه فرش با تأکید بر اینکه مشکلات فرش ایران کهن و قدیمی است؛ اظهار کرد: وقتی فرش ایرانی بازار بااهمیت آمریکا را از دست داد دیگر نتوانست جایگاه قبلی خود در این بازار را به دست بیاورد و اکنون نیز با شرایطی که دولت جدید آمریکا ایجاد کرده است؛ دیگر هیچ امیدی که به اینکه دوباره به موقعیت قبلی برگردیم وجود ندارد.حاجی آقامیری ادامه داد: مدت‌هاست که رقبا جای ما را در بازارهای جهانی گرفته‌اند و با خط‌مشی فعلی کاری نمی‌توان انجام داد.او در پاسخ به اینکه فرش ایرانی چطور با داشتن شهرت و آوازه دیرینه قادر به بازیابی جایگاه خود در بازارهای جهانی نیست، تصریح کرد: بخش اصلی کار در عرصه تجارت، تداوم در تبلیغات و حضور مستمر در بازار است به‌گونه‌ای که وقتی یک برند جایگاه و بازار خود را از دست می‌دهد مانند این است که تازه می‌خواهد وارد بازار شود.به گفته حاجی آقامیری، در وضعیت فعلی بازار جهانی فرش، بهترین بودن فرش ایرانی، توهمی است که در ذهن ما مانده و اینکه این موضوع زمانی حقیقت داشته است دلیل نمی‌شود که همیشه این‌طور باشد.رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دوره‌های زمانی تاریخی بر اساس تغییر نسل‌ها تعریف می‌شود، اظهار کرد: وقتی یک نسل تغییر می‌کند، شهرتی که یک برند در نسل قبلی داشته به‌تدریج فراموش شود مگر اینکه حضور در بازار و تبلیغات مستمر این برند ادامه پیدا کند تا نسل جدید نیز آن را بپذیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: