کد خبر: ۱۸۸۳۳
تاریخ انتشار:۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
تشریح برنامه های سینمایی از زبان رئیس سازمان سینمایی
سینما را با جشنواره ها و حمایت دولت حفظ می کنیم
در روزهایی که به نام سینمای ایران در تفویم نام گذاری شده است، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت و گویی با خبرآنلاین انجام داده که به برنامه های مختلف سینما از جشنواره فیلم فجر تا تغییرات گسترده اشاره شده است.
رئیس سازمان سینمایی بر این باور است که باید تغییراتی در ساختار مجموعه‌های مدیریتی سینما و زیرمجموعه‌های سازمان به وجود آید و همچنین از شکل‌گیری شوراهای مشورتی به هنرمندان برای یافتن ایده‌های مناسب خبر داد.
رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت کنونی سینما بیان کرد:آن‌چه من در حوزه سینما مشاهده می‌کنم چه در ساختار بیرون از دولت و چه در ساختار درون دولت، حکایت از ادامه سبک و سیاق و ساختار و روابط قبلی دارد. در حالی که سینمای دنیا با سرعت نور از گذشته خود فاصله می‌گیرد.
کمتر رسانه هنری و جمعی این توانایی را داشته و دارد که تا این حد در درون خود دست به زایش و بازتولید بزند، یعنی اگر به رسانه‌ای مانند روزنامه نگاه کنید یا به رادیو یا به کتاب که فراموش نکنید همگی عمری طولانی‌تر از سینما دارند، می‌بینید که محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها، امکان آن‌چه را تحول می‌نامیمش کمتر برایشان ایجاد کرده است. سینما اما این طور نبوده و نیست.
سینما در طول عمر صد و چند ساله خود و مخصوصا در سال‌های اخیر با ریتمی تند دچار تحولاتی شده که اساس می‌توان نامش را بازتعریفِ خود گذاشت. یعنی به محض این که احساس کرده در حالت حرکت به سمت عادی شدن برای مخاطب است یا خطر تنگ شدن جا از طرف رسانه‌های دیگر؛ چه رسانه‌های جدیدالظهور و چه نمونه تحول‌یافته رسانه‌های قبلی، تهدیدش می‌کند به سرعت خود را از درون به شرایط جدیدی ارتقا و چهره متفاوتی از خود نشان داده است و در نتیجه مجددا مخاطبینش را جذب کرده و نگه داشته و این قابلیت ویژه و کم‌نظیر سینما در قیاس با دیگر رسانه‌هاست.
وی در ادامه گفت:این اتفاق در سینمای ما کمتر رخ داده و به عبارتی در حال تکرار خود هستیم و در وَجهی از وُجوه درجا زده‌ایم یا این که دستمان خالی‌تر از پیش شده است. حُسن سینما این است که می‌توان برگشت، به گذشته‌اش مراجعه کرد و آثاری را که قبلا ساخته شده دید و ما متاسفانه در این مورد از صنعت سینمای دنیا عقب افتاده‌ایم. مادرِ صنعت تصویری دنیا، سینماست و وقتی می‌گوییم از صنعت تصویر دنیا عقب افتاده‌ایم یعنی اشکال از مادر صنعت است که همان سینماست.
حیدریان در بخشی از صحبت های خود به شورهای سینمایی اشاره کرد و گفت:ما دو شورای رسمی داریم؛ شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش که برطرف‌کننده حداقل‌ترین دغدغه‌هاست و در دور جدید اساس کار در این شوراها را بر بحث و گفت‌وگو گذاشته‌ایم. تاثیری حداقلی که بناست اعضای محترمی هم که در آن‌ها حضور دارند یا به ما اضافه خواهند شد حتی اگر لازم شد برای یک موضوع واحد دو شورا بگذارند، یعنی دو شورای بازبینی داشته باشیم و اگر موردی پیش بیاید که لازم باشد این کار را در موردش انجام دهیم، انجام خواهیم داد. این تعاملی است بین اعضای شورا یعنی صاحبان صلاحیت در حوزه تخصصی خودشان با هنرمند و دست‌اندرکاران سینما که هدفش هم‌افزایی است.
هر چه به مراحل عقب‌تر برگردیم وظیفه ما در این زمینه بیشتر می‌شود که باید امکانی ایجاد کنیم و در حال ایجادش هستیم به نام شوراهای تخصصی. شوراهایی متشکل از جمعی از جامعه‌شناسان، روانشناسان و... در کنارش قرار گذاشته‌ایم که تهیه‌کننده باید مانند یک موتور محرک و متصل‌کننده اجزای مختلف سینما به هم عمل کند. او می‌تواند از این شوراهای تخصصی کمک بگیرد.  
او همچنین درباره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به نظرم یک چیزهایی، یک وقت‌هایی انگار که مد می‌شود الزامی به نظر می‌رسد، یکی از آن‌ها ضرورت تغییر است! الزام رسیدن به شرایط بهتر، ایجاد تغییر نیست و این طور نیست که بگوییم 10 سال است، 20 سال است یا 30 سال است جشنواره این طور بوده و دیگر باید تغییرش داد! جشنواره‌هایی هستند که 70 سال عمر دارند. تغییر هم نکرده‌اند و این طور هم نبوده‌اند که یکهو بگویند دیگر جشنواره نمی‌خواهیم. جشنواره فجر مهمترین رویداد سینمایی و بلکه فراگیرترین رویداد فرهنگی هنری این مملکت است. یک سرمایه و یک ارزش حتما باید حفظش کرد و حتما باید باشُکوه‌تر از پیش برگزارش کنیم. یک بخش از این شُکوه می‌تواند حاصل حرفه‌ای‌تر شدنش باشد. بخش دیگری از آن ظاهر قضیه و شیوه اجرایش است و بخش سوم تحقق ماموریت‌هایش و کیفیت تحقق آن‌هاست.
پس ان‌شاالله تلاش می‌کنیم جشنواره‌ای را که مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشورمان است که مردم با آن در ارتباط‌اند تقویت و فراگیرتر کنیم. البته در سال‌های مختلف در درون جشنواره تفاوت‌هایی دیده شده است. یعنی سالی بوده که در رشته‌ای برگزیده‌ای داشته‌ایم یا سالی که به جای آن که فرضا در 15 شاخه برگزیده داشته باشیم در 11 مورد بوده است.
جشنواره مال سینماست. مال خانواده سینماست. این خانواده سینما باید به نتیجه برسد که برای حفظ منزلت جشنواره، برای حفظ و یا تقویت ماموریت‌هایی که جشنواره بر عهده دارد و باید به آن‌ها برسد کدام  روش بهتر است. لذا بناست دبیر محترم روزهایی را اعلام کند که در طی آن دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف سینما جلساتی تشکیل دهند، ورود به این جلسات برای منتقدان و اعضای آن صنف کاملا آزاد است و به عنوان مثال روزی که قرار است در مورد جوایز فنی صحبت شود هر کسی می‌تواند بیاید و هر نظری که دارد اعلام کند.
وی در پایان گفت:ما هر حرکتی که بخواهیم بکنیم و هر برنامه‌ای که بخواهیم بریزیم یک اصل قطعی را نباید از یاد ببریم و آن حرکت بر مدار قانون است. ما حتما در چهارچوب قانون مدافع آن چیزهایی که باید باشیم، هستیم و خواهیم بود. تعامل ما با مجلس که اساسا قوه بسیار مهمی است بسیار متفاوت از گذشته خواهد شد.